Skupina i dvaceti cyklistů za sebou projíždí v teplých dnech po okresních silnicích v okolí Pálavy. Když je chce řidič auta předjet, nastává problém. Na úzké cestě je totiž místo akorát pro dvě auta proti sobě. Podle návrhu, který tento týden schválila poslanecká sněmovna, mají od července řidiči při předjíždění cyklisty nově dodržovat odstup jeden a půl metru.

Stanoviště 48 na Ústředním autobusovém nádraží v Brně na Zvonařce
Obrat ve sporu o nástupiště na Zvonařce: stěhování pod střechu a druhé hledání

Nové pravidlo při předjíždění cyklistů:

* Nutný je odstup minimálně jeden a půl metru.
* Návrh už schválili poslanci, ještě musí projít senátem a podepsat také prezident.
* Podle některých bude těžké vzdálenost při předjíždění odhadovat.
* Podle expertů může pravidlo způsobit problém hlavně na užších silnicích, kde se řidič při předjíždění může dostat do protisměru.
* Policisté upozorňují i na důležitost rozestupu před před předjížděním.

Třeba řidič Martin Hemza míní, že bude hodně složité odhadnout povolenou vzdálenost. „Navíc to není o rozestupu, ale o rychlosti,“ řekl.

Jako totálně nesmyslný považuje nový předpis nadšený cyklista Vladimír Vaněk z Klepačova na Blanensku. „Nařízení nebude nikdo dodržovat. Je to o vzájemné ohleduplnosti,“ sdělil.

Na kole raději jezdí po lesních cestách. Pokud jede po silnici, snaží se řidičům aut vyjít vstříc. „Když se za mnou má dlouho táhnout, například v Moravském krasu v Josefovském údolí u Adamova, snažím se mu ukázat za zatáčkou, že má volno a nebo zajedu co nejvíce ke kraji a zpomalím, aby mě mohl předjet,“ přiblížil Vaněk.

Úzké silnice jsou také u Nových Mlýnů u Dolních Věstonic na Břeclavsku, kde přes léto řidič Hemza při svých cestách míjí doslova pelotony. „Pokud jedou za sebou, dá se je předjet, když jsou ale třeba dva cyklisté vedle sebe, je to problém,“ poukázal muž.

Právě u rozdílné šířky silnic na jihu Moravy vidí možné potíže také krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. „Pokud auto dodrží při předjíždění vzdálenost od cyklisty jeden a půl metru, na užší cestě přejede do protisměru. A teď je otázka, jak se řidič zachová, když tam bude plná čára. Jestli kvůli tomu bude vědomě porušovat předpisy, nebo zastaví provoz, dokud mu situace neumožní předjetí,“ naznačil expert.

Ve výloze relaxačního studia Mitende na brněnských vinohradech vytvořili kolegové, klienti a kamarádi Kláry Zvolské improvizované pietní místo.
Pieta za tragicky zesnulou v Brně: lidé nosí svíčky a vzpomínají na kamarádku

Vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach navíc upozornil, že cyklista nejede vždy úplně u krajnice a řidič by měl počítat s možným vybočením. „Na silnici jsou kanály, vpusti, různé jiné nerovnosti. Také se cyklistovi může udělat nevolno,“ zmínil. Část řidičů a cyklistů bývá také pod vlivem alkoholu.

Selský rozum

Vzdálenost půl druhého metru přitom nemusí být vždy dostatečná. Mach doporučuje, aby se každý řidič osobního auta řídil zdravým selským rozumem. „A nehrnul se do předjíždění, kde to je naknop, a raději počkal,“ uvedl.

Více ohleduplní bývají podle expertů při předjíždění řidiči kamionů či autobusů. „Jsou si vědomí, že kvůli mohutnosti jejich vozů a tlakové vlně nemohou těsně kolem cyklisty projet," podotkl Čížek.

Bioložka Alena Žákovská ve čtvrtek nasbírala dvaatřicet klíšťat u cesty v lese za Anthroposem.
Na lovu klíšťat: reportérka Rovnosti v patách bioložce. Podívejte se, co našly

Navíc podle Macha není důležitý pouze dostatečný rozestup při předjíždění, ale také před. „Stává se, že řidič jede blízko, pak nestihne dobrzdit vezme cyklistu zezadu do kola. Cyklista pak narazí hlavou na kapotu nebo do sloupku a následky jsou pro něj fatální. Není nijak chráněný,“ doplnil Mach.

Návrh, který prošel sněmovnou, ještě musí schválit Senát a podepsat prezident.