Na hustou dopravu si stěžují obyvatelé brněnské Slatiny. Auty zahlcená je především křižovatka Tuřanky a Řípské ulice. „Je tady hrozný provoz. Znám dost lidí, kteří raději jezdí hromadnou dopravou, než aby tudy projížděli autem,“ řekla například Zuzana Tichá. Odlehčit má městské části plánovaný obchvat.

Do křižovatky silnice II/152 s Havlíčkovou a U Vlečky v Modřicích na Brněnsku doplní protihlukovou stěnu.
Zlepšení příjezdů do Modřic: opraví rozbitou silnici, doplní protihlukovou stěnu

Obchvat brněnské Slatiny:

* Aktuální fáze: brzy začátek prací na studii, hotovo do konce roku
* Trasa: podél D1 od mimoúrovňové křižovatky Slatina po novou mimoúrovňovou křižovatku Podolí na I/50
* Délka: 2,35 kilometru
* Začátek stavby: přesné datum neurčeno, čekání na územní studii
* Důvody stavby: dopravní odlehčení brněnské městské části Slatina

Podle původních plánů měli dělníci se stavbou začít už v roce 2011. Postup ale zbrzdil odkup pozemků. „Momentálně zahájíme práce na studii, která by měla být hotová koncem roku,“ uvedl ředitel jihomoravské Správy a údržby silnic Roman Hanák.

Obchvat Slatiny povede podél dálnice D1. Od mimoúrovňové křižovatky Slatina po nové mimoúrovňové křížení Podolí na silnici I/50. Bude dlouhý zhruba 2,35 kilometru. Kdy stavba začne, nyní není jasné. Stejně jako náklady. „Musíme počkat na územní studii, přesné datum zatím určené není,“ sdělil Hanák.

Starosta městské části Jiří Ides je přesvědčený, že v zájmu Slatiny je, aby stavba začala co nejdříve. „Nejkritičtější je dopravní situace okolo křižovatky ulic Tuřanky a Řípské. Každý den je přeplněná, je nutné jí ulevit,“ zdůraznil.

Zatímco Slatinští mohou už alespoň doufat v brzký začátek, hůře jsou na tom lidé v další části Brna: Maloměřicích a Obřanech. Také tam vyhlížejí vznik obchvatu. „Stavba ale zatím není ani v územním plánu města,“ konstatoval ředitel Hanák.

Podle tamní starostky Kláry Liptákové je nejhorší stav na silnici vedoucí Selskou, Obřanskou a Fryčajovou ulicí. „Prašnost a hluk však ovlivňují život i v dalších ulicích,“ upozornila.

Cesta přivádí do Brna dopravu z oblasti Bílovic nad Svitavou, Adamova a dalších míst. „Všechna auta mířící ze severovýchodu projíždí Fryčajovou a Obřanskou ulicí, které jsou hlavními tepnami Maloměřic a Obřan. Na takovou hustotu nebyly připraveny silnice ani obyvatelé,“ popsala primátorka Markéta Vaňková.

Podle Liptákové byla silnice tehdy stavěná, aby na ní jezdily povozy s koňmi, nikoliv tisíce aut a kamionů. „Obchvat problémy vyřeší. Nejvíce pomůže nám, kteří žijeme okolo těch frekventovaných cest,“ řekla.

Zaměstnanci brněnského dopravního podniku budou skládat nové trolejbusy Sor TNS 12.
Trolejbusové puzzle v Brně: koupí jen díly, nové vozy si sami poskládají

Brněnští radní nedávno podepsali memorandum o spolupráci Brna, městské části Maloměřice a Obřany a společnosti Teplárny Brno, která chce výstavbu obchvatu podpořit.

Dokument vyjasňuje postupy a role při přípravě stavby. Potvrzuje také závazek tepláren k úhradě nákladů souvisejících s přípravou až do výše šesti milionů. Jde o projektovou dokumentaci mířící ke stavebnímu povolení a všechny náležitosti s tím spojené.

MICHAL HRABAL
JAKUB TRUČKA