„Letěli jsme nejdřív se společností Ryanair do Portugalska a pak jsme se všemožně dopravili do španělské Malagy. Odtud jsme měli letět po devíti dnech domů se SkyEurope,“ popsala původní plány Chytilová. Výlet si s přítelem užili, projeli Sevillu, navštívili města Olhao i výběžek Gibraltar. Idyla slunných dnů skončila v Malaze. „To už jsme od mámy věděli, že mají SkyEurope problémy. Dívali jsme se na jiné možnosti, ale letenky do Prahy byly s jinými společnostmi moc drahé. Stály dvě stě euro. Doufali jsme, že ještě se SkyEurope odletíme,“ vypráví Chytilová.

Druhý den už ale byla k mání jen místa v letadle za dvojnásobnou cenu. „Nakonec jsme letěli se společností Raynair do Frankfurtu nad Mohanem a odtud stopem do Mnichova. Pak jsme u benzinky potkali Slováky, kteří nás svezli domů. Moc pezněz jsme totiž u sebe už neměli,“ líčí dál návrat domů studentka.

Cesta zpět trvala dvěma mladým lidem z poznávacího výletu den a půl. Běžně let z Malagy zabere tři hodiny.

Postup SkyEurope se zdál dvojici nefér. „Věděli, že už to nemůžou dlouho udržet. Neměli tedy prodávat letenky ještě den před krachem,“ zlobí se Chytilová.

Přesto studentka na nízkonákladové společnosti nezanevře. Létá totiž do zahraničí často, hlavně v létě za prací. „S těmito levnými společnostmi ještě poletím mnohokrát. Dražší letenky si zatím nemůžu dovolit,“ podotkla.

Že se jim podaří získat peníze, které jim společnost dluží, zpět, nevěří. „Přítel se to snaží ještě řešit přes banku, ale nevím, jak to dopadne. Nabízeli prý levné letenky pro klienty SkyEurope, ale jen z Barcelony, a to je od Malagy zhruba tisíc kilometrů,“ uvedla Chytilová.

Podobných příběhů ze začátku září jsou v Evropě tisíce. Po krachu slovenské letecké společnosti SkyEurope uvízli jejich klienti na letištích. Firma, která byla už od roku 2001 ve ztrátě, totiž do poslední chvíle nabízela levné lety. Mnozí cestující se dlouho a krkolomně vraceli zpět.

ANETA ŠEDÁ