To se ale možná časem změní, protože většina z těchto společností plánuje stavět další pobočky. Tento měsíc otevřel úplně první restauraci v kraji americký řetězec Burger King v brněnském centru Olympia. Nezůstane však jediná. „Nejraději bychom další otevřeli přímo v centru Brna,“ řekl manažer restaurace Burger King v Olympii Vladimír Matal. Kdy k tomu dojde, prozradit nechtěl. „Uvažujeme totiž také o Ostravě i Olomouci,“ dodal Matal.

Zavedené značky

Zatímco Burger King je pro Jihomoravany novinkou, jeho konkurenta na českém trhu, McDonald´s, zná téměř každý. V kraji má celkem sedm restaurací. „S tímto množstvím jsme zatím spokojení. Novou provozovnu ale chceme otevřít do roka,“ podotkla tisková mluvčí společnosti Drahomíra Jiráková. Umístění provozoven podle ní firma zvažuje velmi pečlivě. „Vhodná jsou nákupní a zábavní centra nebo benzinové pumpy,“ uvedla Jiráková. Nejčastěji do „mekáče“ chodí rodiny s dětmi a teenageři. „Koupíme si hamburger nebo kolu a pokecáme,“ vysvětlila studentka Eva Novotná.

Sociolog Jan Keller z Ostravské univerzity si proto myslí, že lidé nechodí do těchto podniků jen kvůli jídli. „Zřejmě jde o místo setkávání lidí, kteří na sobě mají to správné značkové oblečení,“ přemýšlí Keller.

Dalším z rozšířeným řetězcem je i firma KFC, která se specializuje na kuřecí speciality. Její expanze na jižní Moravě je však zatím velkou neznámou. „Jako společnost na burze cenných papírů můžeme informace o plánech firmy zveřejňovat jen prostřednictvím výročních zpráv,“ řekl je manažer KFC Stanislav Pekárek s tím, že zpráva bude v obchodním rejstříku k dispozici koncem června. KFC je zároveň jedinou společností, která má pobočku i mimo Brno a okolí. Konkrétně na hraničním přechodu Hatě u Znojma.

Kde jsou fastfoody na jižní Moravě.

Stejně jako všechny firmy i rychlá občerstvení bojují s hospodářskou krizí. v KFC například začali prodávat takzvaná chytrá meníčka B Smart za pětačtyřicet korun. „Reagovali jsme tak na situaci ve světě, kvůli krizi lidé přece jen víc šetřili. Díky meníčkům jsme žádné její dopady nepoznali,“ vysvětlil Pekárek.

Jiný názor má pětašedesátiletý Jiří Nováček z Brna. „Na menu jdu raději do restaurace. Za polévku a hlavní jídlo tam zaplatím kolem šedesáti korun,“ řekl Nováček. V KFC prý byl jen jednou. Sice mu tam chutnalo, ale porce mu připadala malá a drahá.

Některé zanikly

Některé řetězce restaurací si ovšem oblibu nezískají. To je i případ steakových restaurací Rodeo Drive, které stejně jako KFC provozuje společnost Arest. „Měli jsme jednu restauraci na brněnském náměstí Svobody. Nebyl ale zájem,“ řekl manažer Stanislav Pekárek. Restaurace po dvouletém fungování zanikla na konci minulého roku.

Pod heslem eat fresh – jezte zdravě nabízí sendviče a saláty americký řetězec Subway, který Češi teprve objevují. Subway má v Brně zatím pobočky dvě, v Olympii a univerzitním campusu v Brně-Bohunicích „Subway připomíná švédský stůl. Obsluha každému poskládá sendvič na míru. Z nabídky si vybere, na co má právě chuť,“ řekl manažer restaurace Subway Michal Rajnoha.

Dvě speciality denně v podobě zapečených brambor, zeleninové směsi i osm až deset druhů salátů nabízí ryze český řetězec Rebio sun, s.r.o., který od roku 2004 funguje v Brně. Vaří výhradně vegetariánskou stravu.

LUDMILA ČECHOVÁ