Dopravce má celkem tři sta autobusů, zhruba 160 je na plyn. Do konce roku má nasmlouvanou cenu asi 460 korun za megawatthodinu, nyní je cena na burze okolo 2600 korun, tedy zhruba šestkrát vyšší. Plynový pohon je tak znevýhodněný oproti jakýmkoli jiným, i naftovým. „O víkendech se snažíme provozovat hlavně dieselové autobusy. Ve všední dny to nelze,“ zmínil Havránek. Denně potřebují až 260 vozů.

Při současné spotřebě a cenách plynu a elektrické energie je letošní odhadovaná ztráta dopravního podniku kolem čtyř set milionů. „Podnik každý měsíc vyčísluje ztrátu. Z rozpočtu ji kompenzujeme a modlíme se, aby se nárůst zastavil,“ řekl Deníku Rovnost radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
V městském rozpočtu počítali s navyšováním cen energií už dopředu, proto vyčlenili půlmiliardovou rezervu, z níž nyní odčerpávají.

Představitelé dopravního podniku připravují krizový scénář, kdyby dodavatel plyn nedodal. „Důležité je především zajištění páteřní tramvajové dopravy,“ má jasno Havránek.
Nevyřazovat staré dieselové autobusy
Ve vozovém parku má dopravní podnik také zhruba 140 dieselových autobusů. „Letos bychom v rámci dlouhodobé smlouvy měli dostat dalších čtyřicet autobusů na naftu," zmínil ředitel. Součást strategie je také nevyřazovat staré dieselové autobusy a na přechodnou dobu je ponechat ve vozovém parku.
Podle ekonoma Petra Pelce dopravci nezbude nic jiného, než ztráty promítnout do cen jízdného. „Může to mít vliv na celkový objem dopravy. Obzvlášť sociálně slabší vrstva obyvatel bude více přepočítávat, jaký způsob dopravy je pro ně efektivní,“ zamýšlel se.

Dopravní podnik už nedávno mírně upravoval jízdní řády. Změna cen jízdného ale podle představitelů města není v současné době téma. „Je to začarovaný kruh, když chceme vyhovět většímu komfortu s více spoji, dostáváme se do větší ztráty," konstatoval Kratochvíl.
Pelc připomněl, že případné zdražování musí v Brně hodně promýšlet. „V případě zlevnění energií nebo paliv už cena jízdného zpátky dolů nepůjde," míní.