Po letech strávených v depu včera svezla první cestující jedna ze čtyř problémových tramvají RT6N1 z dílny bývalé ČKD. Čtrnáct let stará tramvaj s přezdívkou Žofinka se kvůli neustálým technickým potížím nikdy nedostala do ostrého provozu. Na trase linky dvanáct ji teď čekají tři měsíce zkušebních jízd.

„Tyto tramvaje nemají typové zkoušky, proto mohou jezdit jen zkušebně. Navíc se u nich dříve objevily některé technické potíže. Ty se teď snažíme odstranit, aby mohla normálně jezdit,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Podle odborníka na historii dopravního podniku z Technického muzea Tomáše Kocmana byly největšími problémy tohoto typu tramvají elektroinstalace a brzdy. „Tramvaje se například zabrzdily, a už se pak nechtěly odbrzdit,“ podotkl Kocman a dodal, že nákup těchto tramvají nebyl příliš šťastný. „Brněnský dopravní podnik je totiž nakoupil v roce 1997 jako neschválený typ. Podnik ČKD ale mezitím zkrachoval a typovou zkoušku už neměl kdo udělat,“ vysvětluje historii tramvají Kocman.

Sto milionů v depu

Městu, které tehdy vedla primátorka Dagmar Lastovecká, tak zbyly čtyři nepoužitelné soupravy celkem za sto milionů. Podle Kocmana byl nákup jen politický tah. „V roce 1996 byly volby, někdo se chtěl zřejmě zviditelnit, a tak nákup schválil,“ myslí si Kocman.

Na sedadlech Žofinky, na které se včera posadili první cestující, ještě v květnu jezdily místo lidí jen pytle s pískem. Tehdy se při zkušebních jízdách tramvaj po několika letech úprav poprvé projela po kolejích.

Tramvaji tak včera začala tříměsíční doba hájení, kdy musí obstát v ostrém provozu s lidmi. „Musí jezdit devadesát dní bez poruchy. Samozřejmě záleží také na tom, jestli to bude vážná závada,“ dodala Pohanová. Podle ní dopravní podnik technické problémy již vyřešil. „Doufáme, že tramvaj typové zkoušky úspěšně dokončí,“ dodala Pohanová. Potom by totiž stačilo, aby Drážní inspekce tramvaj schválila, a mohla by vozit běžně Brňany do práce.

Ovšem ani někteří fanoušci tramvaje, kteří za ní včera přijeli přes půl republiky, v běžný provoz nevěří. „Je paráda, že vůbec jede. Přijel jsem jen kvůli tomu, abych se v ní projel. Obávám se, že je to poslední možnost,“ poznamenal včera Zdeněk Hudík. Také jeho kolega tramvaji nevěří. „Nemyslím, že by mohla být někdy pro cestující bezpečná,“ uvedl prezident spolku Muzeum dopravní techniky Milan Kokstein, který se přijel na tramvaj podívat až z Kladna. Jeho slova v další zastávce potvrdily i dveře tramvaje, které se opakovaně otevíraly a zavíraly.

První i poslední

Podle řidiče tramvaje je ale vše v pořádku. „Jezdí dobře, brzdí dobře. Neočekávám, že by se s ní mělo něco stát,“ řekl řidič, který si ale nepřál zveřejnit jméno. Souhlasili s ním i někteří cestující. „Je výborná. Je prostorná pro kočárky i pro vozíčkáře a je nízkopodlažní,“ uvedla Marie Procházková.

Tramvaj RT6N1 byla vůbec první českou nízkopodlažní tramvají. „Podnik ČKD ji vyrobil v letech 1993 a 1994. Byla nadčasová i svým designem. Bohužel to byl poslední výrobek ČKD,“ dodal Kokstein.

Čtyři tramvaje nakoupilo v druhé polovině devadesátých let nejen Brno, ale i Praha. Zatímco brněnský dopravní podnik se snaží dát soupravy do pořádku, v Praze už šanci nedostaly. „Rozhodli jsme se, že je prodáme tomu, kdo by je dokázal využít ve stavu, v jakém jsou,“ uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený.