Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Problémová tramvaj znovu vozí lidi

Brno - Tramvaj RT6N1 koupilo Brno v roce 1997. Včera poprvé po letech vezla lidi. Zatím jen na zkoušku

22.7.2008 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

Po letech strávených v depu včera svezla první cestující jedna ze čtyř problémových tramvají RT6N1 z dílny bývalé ČKD. Čtrnáct let stará tramvaj s přezdívkou Žofinka se kvůli neustálým technickým potížím nikdy nedostala do ostrého provozu. Na trase linky dvanáct ji teď čekají tři měsíce zkušebních jízd.

„Tyto tramvaje nemají typové zkoušky, proto mohou jezdit jen zkušebně. Navíc se u nich dříve objevily některé technické potíže. Ty se teď snažíme odstranit, aby mohla normálně jezdit,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Podle odborníka na historii dopravního podniku z Technického muzea Tomáše Kocmana byly největšími problémy tohoto typu tramvají elektroinstalace a brzdy. „Tramvaje se například zabrzdily, a už se pak nechtěly odbrzdit,“ podotkl Kocman a dodal, že nákup těchto tramvají nebyl příliš šťastný. „Brněnský dopravní podnik je totiž nakoupil v roce 1997 jako neschválený typ. Podnik ČKD ale mezitím zkrachoval a typovou zkoušku už neměl kdo udělat,“ vysvětluje historii tramvají Kocman.

Sto milionů v depu

Městu, které tehdy vedla primátorka Dagmar Lastovecká, tak zbyly čtyři nepoužitelné soupravy celkem za sto milionů. Podle Kocmana byl nákup jen politický tah. „V roce 1996 byly volby, někdo se chtěl zřejmě zviditelnit, a tak nákup schválil,“ myslí si Kocman.

Na sedadlech Žofinky, na které se včera posadili první cestující, ještě v květnu jezdily místo lidí jen pytle s pískem. Tehdy se při zkušebních jízdách tramvaj po několika letech úprav poprvé projela po kolejích.

Tramvaji tak včera začala tříměsíční doba hájení, kdy musí obstát v ostrém provozu s lidmi. „Musí jezdit devadesát dní bez poruchy. Samozřejmě záleží také na tom, jestli to bude vážná závada,“ dodala Pohanová. Podle ní dopravní podnik technické problémy již vyřešil. „Doufáme, že tramvaj typové zkoušky úspěšně dokončí,“ dodala Pohanová. Potom by totiž stačilo, aby Drážní inspekce tramvaj schválila, a mohla by vozit běžně Brňany do práce.

Ovšem ani někteří fanoušci tramvaje, kteří za ní včera přijeli přes půl republiky, v běžný provoz nevěří. „Je paráda, že vůbec jede. Přijel jsem jen kvůli tomu, abych se v ní projel. Obávám se, že je to poslední možnost,“ poznamenal včera Zdeněk Hudík. Také jeho kolega tramvaji nevěří. „Nemyslím, že by mohla být někdy pro cestující bezpečná,“ uvedl prezident spolku Muzeum dopravní techniky Milan Kokstein, který se přijel na tramvaj podívat až z Kladna. Jeho slova v další zastávce potvrdily i dveře tramvaje, které se opakovaně otevíraly a zavíraly.

První i poslední

Podle řidiče tramvaje je ale vše v pořádku. „Jezdí dobře, brzdí dobře. Neočekávám, že by se s ní mělo něco stát,“ řekl řidič, který si ale nepřál zveřejnit jméno. Souhlasili s ním i někteří cestující. „Je výborná. Je prostorná pro kočárky i pro vozíčkáře a je nízkopodlažní,“ uvedla Marie Procházková.

Tramvaj RT6N1 byla vůbec první českou nízkopodlažní tramvají. „Podnik ČKD ji vyrobil v letech 1993 a 1994. Byla nadčasová i svým designem. Bohužel to byl poslední výrobek ČKD,“ dodal Kokstein.

Čtyři tramvaje nakoupilo v druhé polovině devadesátých let nejen Brno, ale i Praha. Zatímco brněnský dopravní podnik se snaží dát soupravy do pořádku, v Praze už šanci nedostaly. „Rozhodli jsme se, že je prodáme tomu, kdo by je dokázal využít ve stavu, v jakém jsou,“ uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený.

Autor: Barbora Kurcová

22.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

V minulém režimu odmítli jít na vojnu. Vrchní soud přehodnotil vinu šesti mužů

Žáci 1.A ze ZŠ ve Zbýšově s paní učitelkou Marcelou Bartošovou.

NAŠI PRVŇÁČCI: školáci z Neslovic, Ostrovačic, Tetčic, Tišnova a Zbýšova

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

Hasiči nacvičovali záchranu zaklíněného člověka. Zpod trolejbusu z kovošrotu

Brno - Zvedání několikatunového trolejbusu si vyzkoušeli hasiči v brněnském kovošrotu. Pracovníci všech směn ze stanic Brno-město si tak nacvičili náročnou činnost. Rychlost jejich zásahu totiž jednou může zachránit lidské životy.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Jižní Morava – Jiří Mihola je lídr jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek od 11 do 12 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

VOLEBNÍ ONLINE: Do koalice s Babišem nikdy nepůjdeme, uvedla Krutáková

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Jana Krutáková je lídryní jihomoravské kandidátky hnutí Starostů a nezávislých pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 13 do 14 hodin odpovídala na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení