Cesta z Brna do chorvatského Zadaru letadlem za pouhé dvě hodiny? Brňané si tento luxus užívali pouhou jednu sezonu. Ostravská společnost Job Air Central Connect Airlines tuto pravidelnou sezonní linku kvůli nízkému zájmu cestujících zrušila. Na rozdíl od halasného oznámení jejího zavedení tentokráte v tichosti a nenápadně.

„Linka nesplnila naše představy. Nedosáhli jsme cílů, které jsme si před loňskou turistickou sezonou dali,“ Petr Mück z Job Airu. Jaké měla společnost plány a jak uspěly v konfrontaci s realitou ovšem s odvoláním na obchodní tajemství prozradit odmítl. „Mohu jen říct, že ještě začátek sezony byl co se týče zájmu cestujících slušný,“ podotkl Mück.

Podle ekonomického analytika společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského byl krach linky s niž letiště počítalo i pro letošní letní sezonu, očekávatelný. „Není to překvapení. Poptávka po lince byla malá. Zadar není tak turisticky atraktivní destinace, aby se tam lidem vyplatilo létat na vlastní pěst. Letenka by musela být mnohem levnější,“ upozornil Moravanský.

Právě cena zpáteční letenky začínající až na 5990 korunách potenciální cestující odrazovala. „Autem jsem v Chorvatsku za poloviční cenu. A za to co ušetřím můžu několikrát na večeři do některé z místních rybích restaurací,“ řekl Petr Šerek.

Ekonom Moravanský si ovšem myslí, že s letadlem pro pouhých třiatřicet lidí společnost nižší ceny nasadit nemohla. „Nevyplatilo by se to. Vždyť i autobus je větší,“ řekl.

Podle Karla Hrdiny provozujícího cestovní kancelář Novalja zaměřenou právě na Chorvatsko lidé zřejmě odmítli lety do Zadaru i kvůli pohodlí. „Pokud přijedou vlastním autem, využijí je i pro výlety v okolí,“ připomněl Hrdina.

Představitelé Jihomoravského kraje považují zánik linky za nešťastný. „Mrzí mne to. Budeme se snažit najít jiného provozovatele letů do Chorvatska,“ řekl náměstek hejtmana Stanislav Juránek.

Podle ředitele tuřanského letiště Tomáš Plačka se společnost snažila najít novou linku do Chorvatska už letos. „Nepodařilo se a teď už je pozdě. Ovšem vynasnažíme se vrátit tyto lety pro příští sezonu. Stejně jako charterové lety do Egypta a Tuniska zrušené kvůli tamním politickým nepokojům,“ ujistil Plaček.

Přestože se linky do Zadaru letos Brno nedočká, nabízí i tak Brno letos nejvíce pravidelných leteckých linek do zahraničí v historii. Kromě pěti letů týdně do Prahy se létá jedenáctkrát do Londýna, osmkrát do Moskvy, třikrát do Milána a dvakrát do Říma, Petrohradu a španělského Alicante.

Právě linka na Pyrenejský poloostrov je prozatím poslední, kterou se letišti podařilo domluvit s nízkonákladovou společností Ryanair. „Očekáváme, že prázdninové spojení z Brna do Španělska, využije mnoho lidí k cestě na dovolenou. Jednosměrná letenka stojí necelých osm set korun,“ uvedla mluvčí společnosti Henrike Schmidtová.