Na stavbu totiž nejsou peníze a město teď priority vidí jinde. „Hlavním důvodem přeložky kolejí je rozvoj Jižního centra a stavba nového vlakového nádraží, které má tramvaj obsluhovat. V tu chvíli bude nutná. Ale to není reálné v příštích pěti letech," přiznal náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Že projekt tramvaje za dvě miliardy bude mít ještě větší zdržení, lze odhadovat z postoje ministerstva dopravy. „Stále se nic nemění na tom, že se stavbou nádraží počítáme kolem roku 2020. Stále se totiž vyjednává o variantách jeho polohy. Teprve jakmile bude znám přesný harmonogram stavby a její poloha, bude možné žádat o peníze. Možná i z evropských fondů," sdělil mluvčí ministerstva Zdeněk Novák.

Město pro letošek zastavilo i takzvanou nultou etapu stavby. Tedy přípravu území spojenou s výkupy pozemků a bouráním překážejících domů. Z rozpočtu na ni šly jen dva miliony korun. „Nedokážu odhadnout, zda se peníze v rozpočtu najdou příští rok. Ale do nulté etapy musíme v příštích dvou letech investovat asi osmdesát milionů korun," řekl náměstek Kotzian.

Nevyřešené problémy

Dodal, že i s touto částí projektu má město i další nevyřešené problémy. „Nemáme dokončené majetkoprávní vyrovnání s majiteli pozemků. A ne vždy to je jen neochota vlastníků," řekl náměstek. Podrobnosti nesdělil s odvoláním na taktický postup vedení Brna.

Další odklady tramvaje v Plotní znamenají další investice dopravního podniku. Už letos musel za osmnáct milionů korun rekonstruovat zničené koleje v části ulice Dornych. V minulých letech do nich totiž neinvestoval právě v očekávání přeložky.

Teď mají nové koleje vydržet deset let. „Pokud nezačne stavba Tramvaj Plotní, nebo nedostaneme přesný harmonogram, budeme muset v roce 2014 ve stejné kvalitě opravit i úsek mezi křižovatkou Dornychu se Zvonařkou a zastávkou Svatopetrskou. Stát to bude třicet milionů," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová. Dodala přitom, že opravy budou levnější, pokud město jasně určí termín stavby kratší než deset let.

Další zdržení podniku se moc nelíbí také starostovi Brna-jih Josefu Haluzovi. „V Dornychu má vzniknout místo tramvaje čtyřproudá silnice. Očekáváme, že může pomoct od kolon aut jezdících přes nás do centra. I když asi ještě důležitější bude dostavba velkého městského okruhu. Přesto je podle mě chyba, že ještě ani nejsou při přípravě stavby zbourané ani domy, které jsou už dávno uvolněné," poznamenal Haluza.