Líšeň již od minulého roku plánuje změny ve vzhledu a využití náměstí. „Byli jsme domluveni s náměstkyní primátora Klárou Liptákovou, že město pozemek prodávat nebude," uvedl starosta Líšně Břetislav Štefan.

Situaci městské části zkomplikovalo to, že majitel pozemků město Brno nikdy nezrušil dřívější schválení nabídky k prodeji. A o nevyužitý pozemek projevil zájem kupec. „Naplánoval tam dům s deseti bytovými jednotkami. Kvůli autobusové zastávce před prolukou je ale místo špatně napojitelné na silnici," dodal Štefan.

Podle náměstkyně Liptákové Brno v podobných záležitostech jen v dobře odůvodněných případech brání návrhům městských částí. „Brno je připravené pozemek svěřit městské části," sdělila Liptáková. Podle ní půjde návrh svěření proluky do orgánů města již brzy.

Komplikovanou situaci řešila radnice Líšně na veřejné debatě s místními. „V současné době pozemky nenabízíme k prodeji. Zároveň majetkový odbor ví o žádosti Líšně o svěření pozemků," potvrdil Filip Poňuchálek z tiskového střediska brněnského magistrátu.

co naplní prolukuExistuje několik návrhů, jak využít prostor v proluce mezi domy na náměstí Karla IV.:
- podle starosty by na místo mohli přesunout trafiku
- podle zájemce o koupi pozemku by v proluce mohl vzniknout bytový dům s deseti byty
- podle návrhu místních z veřejné debaty by místo mohl vyplnit také parčík s kavárnou a dětským hřištěm

Do proluky u zastávky směrem na Slatinu by se podle vedení městské části mohla přesunout trafika. „Obecně by tam měl stát dům odpovídající zástavbě v okolí," prohlásil Štefan.

Autobusová zastávka, která nyní komplikuje dopravní přístup do proluky, se na místo přesunula před několika lety, protože zavazela před květinářstvím ve vedlejším domě. Současné nájemkyni květinářství by případný návrat zastávky nevadil. „Je mi jedno jestli zastávka bude stát o pět metrů nalevo nebo napravo," prohlásila květinářka Lenka Burdová.

Změnit umístění zastávky nelze ale jednoduše ze dne na den. „Pokud se jedná o stavební úpravy nové polohy zastávky, musí projekt projít územním a stavebním řízením, což trvá několik měsíců. A předchází mu zpracování projektové dokumentace," sdělila mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. Pokud je nutné přestavit vozovku, obrubníky nebo chodník, protáhne se podle ní přesun přibližně o další měsíc.

Kvůli vzhledu náměstí Karla IV. městská část minulý rok svolala veřejné debaty. „Zastupitelé chtěli urbanistickou a dopravní studii, na jejímž zadání pracujeme," řekl starosta.

Cílem všech dílčích změn je především zklidnění dopravy na náměstí. „Uvažujeme o takzvaných parkovacích zálivech," uvedl Štefan. V debatě lidé před rokem navrhovali také vznik parčíku s kavárnou a dětským hřištěm v proluce.