Cílem je vytvořit návrh bezbariérových opatření v oblasti Staré osady. „Zejména se jedná o doplnění hmatových prvků, zvýšení nástupních hran a opravu povrchů," zmínil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

Starosta městské části Židenice Petr Kunc tuto snahu vítá. Deníku řekl, že byl i u jednání se zástupci Tyfloservisu, což jsou nevidomí, a se zástupci Bezbariérového Brna.

„Domlouvali jsme se, že by bylo potřeba zpřístupnit tento dopravní uzel právě pro lidi s hendikepem. Ať už se jedná třeba o indukční smyčku, aby si mohli nevidomí odposlechnout, jaké tam jezdí tramvaje, a nebo že se upraví nájezdy na nástupiště," přiblížil Kunc.

Vedení Brna by rádo také blíže propojilo Starou osadu s židenickým vlakovým nádražím. „Rádi bychom vytvořili přístup k vlakovému nádraží Brno-Židenice pro cyklisty s napojením na stávající cykloopatření. K tomu vznikne i bezbariérové propojení k židenickému nádraží pro pěší," sdělil Poňuchálek.

Jedním z cílů je podle něj i bezbariérově zpřístupnit tento dopravní uzel s domovem pro důchodce a bytovými domy v ulici Stará osada.

Retro Games v Brně
ATARI, Commodore nebo Sinclair. V Brně si užili retro hry, podívejte se

Kunc je k bezbariérovému propojení k židenickému nádraží v současné době skeptický. „Už když byla před pár lety výluka na hlavním nádraží a vlaky zastavovaly v Židenicích, nebylo možné se bezbariérově dostat na nástupiště. Řešili jsme to se Správou železnic a už tehdy se to jevilo technicky jako velmi obtížné a velmi nákladné," poznamenal Kunc.

Věc tehdy železničáři odsunuli s tím, že problém vyřeší nové židenické vlakové nádraží, které bude bezbariérové.

Podle Poňuchálka bude mít vybraný projektant na dokončení studie tři měsíce od podpisu smlouvy. „Vedení města by ji mohlo dostat v červnu. Předpokládáme, že by vypracování studie nemělo stát více než dva miliony korun bez daně. Přesnou částku budeme znát až po výběru zhotovitele," uvedl mluvčí.

PRÁCE V ROCE 2026 NEBO 2027

Po zpracování studie bude následovat vypracování investičního záměru a nutná projektová dokumentace. Samotné práce by mohly začít v řádu několika let. „Odhadem může jít o roky 2026 nebo 2027," nastínil Poňuchálek.

Rekonstrukce v oblasti vlakového nádraží v Židenicích začne podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy v příštím roce.

Výstava Záhady světa, které fascinují představí repliky známých předmětů s neobjasněnou historií.
Záhady světa v letohrádku Mitrovských. Lidé uvidí Svatý grál i křišťálovou lebku

„V této první fázi však půjde o přestavbu a rozšíření železničního mostu přes Bubeníčkovu ulici, včetně nutných přeložek a také vyvolaných úprav v prostoru pod mostem. Tato stavba by měla začít v květnu příštího roku a skončit v únoru 2027," podotkl mluvčí. Celkové náklady jsou zatím vyčísleny na 892 milionů korun.

AŽ S NOVÝM HLAVNÍM NÁDRAŽÍM

Modernizace stanice Brno-Židenice bude až součástí modernizace železničního uzlu Brno. „Přechodný stav řešící napojení stávajícího hlavního nádraží a cílový stav s novým hlavním nádražím jsou totiž natolik rozdílné, že by to vedlo k velkému rozsahu zmařených investic. Zejména v oblasti železničního svršku, spodku a trakčního vedení," zdůvodnil Gavenda.

Proto se samostatně připravovaná rekonstrukce zatím omezila pouze na oblast mostu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Špilberk v sobotu ožil masopustem. Přišly davy lidí, podívejte se

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková

Rozšíření stávajícího mostu nad Bubeníčkovou ulicí umožní posunutí nových tramvajových zastávek pod něj. „Přestupní vazba mezi vlaky a městské hromadné dopravy v této lokalitě je stále aktuální, protože poté při kompletní rekonstrukci židenické stanice zároveň dojde k posunutí nových nástupišť blíže k mostu a tramvajové trati," doplnil Gavenda.

Zástupci Správy železnic letos předpokládají projednání záměru projektu modernizace brněnského uzlu na centrální komisi ministerstva dopravy a po jeho schválení mohou postoupit v projektové přípravě.

Za předpokladu hladkého průběhu všech schvalovacích procesů a dodržení termínů by mohli železničáři vypsat soutěž na projekt stavby na začátku roku 2025. Termín přestavby židenického nádraží vzejde z etapizace celého projektu přestavby brněnského uzlu.

Brněnská Nádražní ulice zůstane od 15. února uzavřená.
Nádražní ulici v Brně čeká uzavírka silnice i chodníků. Potrvá tři a půl měsíce

Starosta Kunc také prozradil, že plánují ve spolupráci s Kanceláří architekta města Brna do budoucna vypsat architektonickou soutěž na dopravní uzel Stará osada.