Návrh nového územního plánu Brna počítá u jejich podniku v Brněnských Ivanovicích s vybudováním mimoúrovňové křižovatky velkého městského okruhu s napojením na Komárov a Tuřany. Zabere i ornou půdu. „Pokud bude stát na místě farmy a skladů zeleniny, znamená to pro nás totální likvidaci. Nikdo s námi přitom nejednal, ukázal to až návrh územního plánu. Postup města chápeme, ale překvapuje nás způsob, jakým to dělá,“ řekl majitel farmy Ráječek Josef Sklenář.

Zákazníky z Brna přes sociální sítě vyzvali k sesbírání dvou set podpisů pro spolek Čisté Tuřany, které je potřebovalo ke svému zmocnění zástupcem veřejnosti a následnému podání námitky proti výstavbě křižovatky. Za necelé dva dny nasbírali přes osm set podpisů.
Podle radního pro územní plánování Filipa Chvátala stanovilo Ředitelství silnic a dálnic tuto trasu okruhu už před několika lety. „Další možnosti jeho vedení byly daleko blíže obytné zástavby. Jedná se o nejkomfortnější řešení pro obyvatele městských částí. Byla to volba varianty mezi zástavbou v Komárově, Tuřanech a Černovicích. U farmy je jediné volnější místo pro mimoúrovňovou křižovatku umožňující napojení městských částí,“ vysvětlil Chvátal.
Vyznačení okruhu u farmy nebyla zdaleka jediná záležitost v plánu, se kterou se do konce června na magistrát obrátili Brňané. Úředníci magistrátního odboru územního plánování a rozvoje musí vypořádat přes pět tisíc připomínek k návrhu.
Možnost zapracování plánují představitelé města konzultovat s odborníky i Ústavem výzkumu globální změny klimatu. Kvůli němu čelí město kritice organizace Nesehnutí, že nechrání zeleň nebo nereaguje na ochranu klimatu.
Podobné připomínky k návrhu plánu měli i mnozí Brňané. „Pokud návrh zůstane beze změn, město promarní jedinečnou šanci usnadnit budování cyklostezek, ochlazovat území zelenými střechami či lépe hospodařit s dešťovou vodou. Mnohé plochy zeleně, jako alej na třídě Kapitána Jaroše, ztratí důležitou část své ochrany,“ sdělila za organizaci Barbora Kosinová.
Tato tvrzení Chvátal odmítl s tím, že návrh vytváří předpoklady pro zelenější město. „Oproti stávajícímu plánu významně posiluje modrozelenou infrastrukturu, staví ji na stejnou úroveň jako ostatní typy,“ řekl.

Brňané se mohli s návrhem nového plánu seznámit na čtyřech setkáních s názvem Plán jede k vám organizovaných kanceláří městského architekta, zastupitelstvech deseti městských částí i prostřednictvím tří živých přenosů. „Dohromady jsme zodpověděli přes tisíc dotazů. Nejčastěji se lidé ptali na ochranu zeleně, jak řeší plán klimatickou krizi nebo na zahrádkářské kolonie," přiblížil městský architekt Michal Sedláček.
Doplnil, že pracovníci kanceláře plánují na podzim uspořádat několik seminářů na témata související s návrhem plánu. „Zaměříme se na cyklodopravu, protipovodňová opatření, zahrádky ve městě nebo výškovou regulaci budov. Chceme diskutovat nad tím, co vše má řešit územní plán a co jiné dokumenty města. Součástí bude i výstava k novému plánu v brněnském Urban centru vedle Staré radnice," nastínila mluvčí kanceláře Jana Běhalová.
Po nedávném skončení připomínkovacího procesu návrhu plánu se nyní úředníci zaměří na vypořádání připomínek a námitek. „Na základě uplatněných připomínek a námitek občanů, stanovisek dotčených orgánů a připomínek městských částí bude návrh upraven a v polovině příštího roku opětovně projednán," uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Propojení Obřan a Lesné? Starostové jsou proti
Sousední městské části by měly být dopravně propojené krátkými spojkami. To tvrdí Kancelář architekta města Brna o silnici mezi Lesnou a Obřany, navržené v novém územním plánu. Představitelé obou městských částí jsou proti. Podle nich chybí napojení na velký městský okruh.
Tým městského architekta sdělil, že cesta z jedné části do druhé dlouhou zajížďkou je nehospodárná a neekologická. „Propojení nejsou určena pro tranzitní dopravu, ale pro potřebu obyvatel žijících ve zmíněných částech města,“ uvedli zástupci kanceláře městského architekta.
S tím však nesouhlasí starostka Maloměřic a Obřan Klára Liptáková. „Ve výsledku by propojka natáhla dopravu z regionu kolem Kanic a Adamova. Lidé by tam jezdili místo toho, aby najížděli na velký městský okruh. Navíc by to zhoršilo dopravu v oblasti sídliště s hustým osídlením,“ řekla.
Proti propojení se staví i představitelé Brna-severu. „Pod Lesnou není napojení na velký městský okruh, takže doprava by neměla kam odtéct,“ vysvětlil starosta Martin Maleček.
