Tubus vyrazili ve skalním masivu pod Wilsonovým lesem. Před zahájením odstřelů silničáři původně předpokládali, že odstřely při ražbě ovlivní okolní provoz. „Začaly letos 3. května a podařilo se je zatím zvládnout bez výraznějších dopravních omezení,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Částečný zásah do dopravy předpokládají silničáři na přelomu září a října. Stavbaři pokračují v pracích na druhé části velkého městského okruhu v Žabovřeské podle plánu. „Při odstřelech jsme použili třináct tun trhaviny a vyvezli dohromady třicet tisíc metrů krychlových zeminy. V tunelu je nyní nutné udělat vnitřní část, únikovou štolu, dále jsou na stavbě v plánu v nejbližší době opěrné zdi nebo lávka pro pěší,“ shrnul ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Ražená část tubusu pro tramvaje měří 334 metrů. I s přesypanou je tubus dlouhý dohromady přesně 501 metrů. Na vyražený kus napojí stavbaři přesypanou severní část. Vytěženou horninu z tunelu po úpravě použijí na právě její zasypání. Přeložením tramvajové trati do připravovaného tunelu se vytvoří prostor pro rozšíření přetížené silnice. „Věřím, že tunelem už v lednu 2023 projedou první tramvaje linky 1,“ připomněl ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Umístění trati do skály umožní rozšířit dosud úzkou silnici na čtyři pruhy. V současnosti čeká na řidiče v obou směrech špunt, protože se komunikace zúžuje do jednoho a jednoho pruhu. Zmizí tak úzké hrdlo mezi už hotovými částmi velkého městského okruhu. Dokončení stavby plánují státní silničáři v roce 2024. Náklady na druhou etapu v Žabovřeské jsou dohromady 2,034 miliardy korun.