Jeho pestrobarevné varianty představila tento týden Věra Marešová, která je zároveň autorkou červenobílého brněnského loga. „O navržených podobách se nyní bude ještě diskutovat, nic zatím není uzavřené,“ zdůraznila Marešová.

Městu například nedoporučuje, aby používalo variantu sloganu spojenou s logem Brna. „Pro lepší srozumitelnost je lepší slogan a logo nekombinovat,“ myslí si Marešová.

Sloganem se chce Brno vrýt do paměti turistům, podnikatelům či například investorům. „Město totiž potřebuje vytvořit srozumitelný obraz, který bude vyjadřovat jeho charakteristiku,“ vysvětlil již dříve mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Žít Brno podle vedení města znamená nechat se unést atmosférou brněnských ulic a prožít to jedinečné, co nabízí.

Magistrát však nehodlá slogan používat za každou cenu a za všech situací. „V některých případech totiž může působit účelově, nevhodně či komicky,“ upozorňuje manuál, který kvůli sloganu zpracovala Kancelář strategie města.

Za šest set tisíc

Slogan pro město za šest set tisíc korun vytvořila slovenská firma Consulting Corporate Group. Jeho přijetí mezi odborníky i obyčejnými lidmi však bylo rozporuplné, stejně jako jeho nová grafická podoba. „Slogan město nijak necharakterizuje, není zvukomalebný ani vtipný. Hravost mu dodávají pouze předpony,“ myslí si například ředitel Domu umění města Brna Rostislav Koryčánek. Grafické ztvárnění však podle něj heslu pomohlo. „Dodává mu na zajímavosti,“ ocenil Koryčánek.

Grafické zpracování je povedené i podle Václava Houfa, který vede Ateliér grafického designu na Vysokém učení technickém v Brně. „Podoba sloganu navazuje na podobu města a je skvělé, že obě věci zpracovala stejná autorka. Očekával bych však námitky, že slogan vypadá podobně jako logo Prahy, které si pohrává s variantami názvu města v různých jazycích,“ upozornil Houf.

Toho si všiml také Brňan Jan Boček. „Autorka se zřejmě inspirovala logem Prahy, ale vytvořila cosi bez stopy elegance. Spojením s dosavadním, příjemně čistým logem Brna, vzniká naprosto nepochopitelná blbost, ke které se nabízí parodie jako Zneužít či Přežít Brno,“ zlobí se Boček.

Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura zase upozorňuje na chyby sloganu. „Je vidět, že slovní hříčka vznikla nejprve v češtině a teprve poté se překládala do dalších jazyků. Už v anglické variantě může znít kostrbatě a v dalších jazycích třeba vůbec nebude fungovat. Do České republiky přitom míří především lidé z německy mluvících zemí či Asie, na které slogan vůbec nemyslí,“ kritizuje Okamura.

Nemá co nabídnout

Chybou je podle něj i to, že propagační slogan vzniká v době, kdy město turistům nabízí málo zajímavostí. „Vymýšlet nejprve slogan a pak konkrétní lákadla je nesmysl, musí se to dělat naopak. Jinak jsou to vyhozené peníze, i když je slogan graficky pěkný,“ soudí odborník na cestovní ruch.

Ještě kritičtější je Martin Charvát z reklamní agentury Konektor, která se na slogany specializuje. „Nová identita je zmatená. Heslo Žít Brno je klišé, kterému trochu pomáhá jen hravost, s jakou se s ním pracuje. Navíc je otázka, zda je Brno opravdu městem, které si můžete užít a zažít, nebo je to jen něčí zbožné přání. Žít Brno je podle mě myšlenkový konstrukt, se kterým se těžko někdo opravdu sžije,“ zhodnotil Charvát.