Vedení města se s investorem shodlo na tom, že CTP pomůže s výkupem pozemků pro stavbu dálničního sjezdu na dvoustém kilometru dálnice D1. „Chtěli bychom do smlouvy zakotvit, že pozemky pro stavbu Amazonu CTP odprodáme, až budou vykoupené pozemky pro sjezd. Tak by stavba přivaděče mohla začít v rekordně krátkém čase. Výkup pozemků je totiž u podobných projektů nejnáročnější část a státu by to mohlo trvat i roky," sdělil radní a předseda zastupitelského klubu ODS Libor Šťástka.

Za významný posun označil jednání i regionální ředitel CTP Tomáš Budař. „Přesto nic není definitivně dojednané. Náš právník pracuje na nové podobě smlouvy a večer návrh pošleme městu," řekl v pátek dopoledne Budař, který potvrdil, že už CTP začalo oslovovat majitele pozemků pod budoucím sjezdem.

Amazon mlčí

Zároveň doplnil, že společnost Amazon se už týden k pokračování jednání nevyjádřila a obhlíží si jiné lokality. „Znepokojuje nás to a nedává nám to dobrý pocit ohledně jejich zájmu přijít do Brna. Jiných nabídek mají dost a zejména na Slovensku jsou pro ně připravené další lokality," poznamenal Budař.

Šťástka přesto zůstává optimistou a odkazuje na týden staré vyjádření evropského ředitele Amazonu pro výstavbu Raimunda Paetzmanna, který řekl, že chce společnost v jednání pokračovat. „Ale potřebujeme jasný signál, že to chce i město," sdělil Paetzmann.

Radní Šťástka zatím nedokáže odhadnout, kdy začne stavba dálničního sjezdu. „Pozemky mohou být vykoupené do několika měsíců, ale pak to záleží na státu. Když se do toho opřou, mohlo by se příští rok začít stavět," odhaduje radní. Jakmile smlouvu právníci obou stran doladí, mohla by o ní jednat už příští týden mimořádná rada města a 18. března zastupitelstvo.

Tvrdé jednání o příchodu Amazonu oceňuje starosta Slatiny Jiří Ides. „Není správné se k tomu projektu otočit zády, ale město musí trvat na tom, aby se investor zapojil do postavení dálničního sjezdu. Pod touto podmínkou si stavbu umím představit. Ale několikaleté přechodné období, než se sjezd otevře, pořád zůstává strašákem. Neumím si představit, jak bude mezitím fungovat doprava. Křižovatka s Řípskou ulicí nebude dostatečně propustná," upozornil Ides.

360 kamionů denně

Do skladu Amazonu bude v předvánoční sezoně jezdit až 360 kamionů denně a do práce dojede každý den nejméně 1500 zaměstnanců. Podle Idese jsou už teď hlukové a prachové limity v okolí průmyslové zóny na hraně.

Obavy z nadměrného hluku a prachu má také občanské sdružení Čisté Tuřany. To poslalo svoje připomínky na krajský úřad, který se nyní zabývá záměrem stavby skladu Amazonu. „Stavba má vyrůst v oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší, kde jsou každoročně překračovány hodnoty polétavého prachu," sdělila jednatelka sdružení Hana Kašpaříková. Čisté Tuřany upozornily také na to, že v okolí skladu jsou zdroje pitné vody, které může stavba znečistit.

Komplikovaná jednání okolo Amazonu někteří přisuzují snaze politiků nahnat body před říjnovými komunálními volbami. Roman Onderka bude za ČSSD obhajovat křeslo primátora a jeho nynější kolega z koalice Libor Šťástka je hlavním kandidátem na lídra kandidátky občanských demokratů. „O žádný předvolební boj tady nejde. Je to rozhodnutí, které ovlivní desetitisíce obyvatel Brna na dlouhá léta dopředu a nikdo přitom na říjnové volby nemyslí," komentoval Šťástka.