Marie Maixnerová pracuje v obchodě s oblečením v centru Brna a podle ní zákazníků v posledních letech ubylo. „Tržby nám většinou zachraňují Vánoce, kdy k nám chodí shánět dárky zákazníci, kteří nemají rádi velké obchoďáky, ale jsou to spíš starší lidé. V okolí jsme ale už jeden z posledních stánků s konfekcí," podotkla.
Podle analytika Tomáše Menčíka patří centrum Brna spíš velkým řetězcům, které jen přizpůsobí velikost svých prodejen. „Malé samoobsluhy postupně mizely, jak se na okrajích měst otevírala velká obchodní centra. Před několika lety se ale tento trend zastavil a velké řetězce jako Tesco nebo Billa přizpůsobily velikost svých prodejen podmínkám ve středu města," vysvětlil analytik.
Řetězce si malé prodejny pochvalují. „Expresy jsou velmi oblíbené. Zákazníci je využívají zejména pro každodenní nákupy, jsou tak vhodným doplňkem hypermarketů, které slouží zejména pro větší týdenní nákupy," podotkla mluvčí sítě obchodů Tesco Eva Karasová.
Průzkum také ukázal, že i když je v Brně obchodů méně, jejich celková plocha zůstává podobná. Znamená to, že menší obchody zanikají a otevírají se jiné, větší. „ Vývoj v rozmezí let 2009 až 2013 naznačuje další úbytky prodejní plochy v kategoriích malých prodejen a nárůsty ve velikostních kategoriích tisíc až tři tisíce metrů čtverečních a nad pět tisíc metrů čtverečních," uvedl ředitel průzkumu Ondřej Mulíček.
Podle Menčíka jde o nezadržitelný trend. „Nakupující se přesouvají do velkých center. Pro lidi je rozhodující, že v nich nakoupí levněji a všechno seženou na jednom místě," podotkl.
Ve vývoji maloobchodu v brněnských městských částech jsou výrazné rozdíly. V posledních čtyřech letech tam znatelně přibylo obchodů s potravinami. „Týká se to dvaceti městských částí. Největší nárůst ve sledovaném období zaznamenalo Brno-střed. Významně narostly prodejní plochy dále v městských částech Královo Pole, Bystrc a Židenice," sdělil Mulíček.
Průzkum zachytil i proměnu centra Brna od předrevolučních let do současnosti. Před čtyřiceti lety byl střed Brna obchody přecpaný. „Zároveň se nikde jinde nerozvíjela další centra se službami. To pak podle některých autorů vedlo v případě Brna přibližně od sedmdesátých let k výraznému urbanistickému přetížení historického jádra," upozornil Mulíček v průzkumu.
Ten zachycuje i úbytek obchodů v centru na úkor hypermarketů zahájený rokem 2003 a postupný obrat patrný v posledních letech. „Centrum Brna v současnosti není prázdné, vylidňování středu města tedy nezažíváme," potvrdil analytik Menčík.