Státní silničáři plánují za dva až tři týdny začít hledat stavební firmu. Podmínky veřejné zakázky doladí na závěrečném jednání v příštím týdnu. „Pokud začneme se stavbou letos, bude se jednat pouze o přípravu území včetně třeba kácení. Hlavní práce s dopravními omezeními by odstartovaly až na jaře příštího roku," řekl Fiala.

Lidé v rozpáleném Brně.
Zmrzlina, led i alkohol. Podívejte, jak se lidé ochlazovali v rozpáleném Brně

Úsek D1 mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jich je třetím nejzatíženějším dálničním úsekem v celé republice. Podle předloňského celostátního sčítání dopravy tudy projede 76,5 tisíce aut za den. S ohledem na silný provoz jsou už stávající čtyři pruhy kapacitně nevyhovující. „Ve špičkách klesá rychlost dopravy a dochází ke konfliktním situacím vzájemným omezením mezi řidiči,“ sdělila mluvčí státních silničářů Lucie Trubelíková.

Rozšiřování víc než kilometrového úseku na jihu Brna má podle předpokladů trvat tři roky. Po dobu stavby budou průjezdné dva zúžené jízdní pruhy pro každý směr. „Jízdní pásy budou o půl až tři čtvrtě metru širší, než byly při modernizaci D1 mezi Brnem a Prahou tak, aby se řidiči nebáli najíždět do levého rychlého pruhu," přiblížil Fiala.

Deník uspořádal setkání s brněnskou primátorkou Markétou Vaňkovou na Nové radnici v Brně.
Setkání s primátorkou: Jízdné v brněnské MHD není vhodné zdražovat, říká Vaňková

Primátorka Vaňková považuje rozšíření frekventované brněnské části D1 na šestipruh za nutné. „Stavba se neobejde bez komplikací. Například na velkém městském okruhu Žabovřeská jsme si ale ověřili, že je Ředitelství silnic a dálnic schopno ve spolupráci se zhotoviteli postup zorganizovat tak, aby byl negativní dopad co nejmenší,“ řekla.

Na šest pruhů stavbaři postupně rozšíří D1 v celém okolí Brna. Větší kapacitu pak nabídne dálnice od Kývalky na Brněnsku až po Holubice na Vyškovsku. Jde téměř o třicet kilometrů. Nejvytíženější úsek mezi 194. a 196. kilometrem bude první částí, u níž se silničáři do rozšiřování pustí.

Nálezy pozůstatků Německého domu.
Opravy na Moravském náměstí v Brně: ze země tahají zbytky Německého domu

Celkem mají silničáři v plánu zrekonstruovat osm úseků. Upraví také křížení. „Křižovatka Brno-centrum je součástí jiného úseku, který přijde na řadu později. Křížení D1 a D2 je součástí navazující stavby, která by měla začít zhruba jednu stavební sezonu poté, co začne úsek mezi 194. a 196. kilometrem," zmínil Fiala.