Sdílená zóna na rozdíl od pěší nezakazuje vjezd řidičům aut. „Brňané ale nemusejí mít obavy z velkého provozu. Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, se na silnici v ulici Nádražní dostanou pouze rezidenti z blízké oblasti v okolí Novobranské nebo auta strážníků, policistů či dopravní obsluha,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky jde o první sdílenou zónu v České republice. „Dalším městem, kde přípravy na zřízení zóny běží, je Beroun. Předpokládáme tedy, že bude po Brně dalším městem, kde zóna přibyde," dodal Jemelka.

Ve sdílené zóně se všichni respektují a auta nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj. Rychlost je snížena na dvacet kilometrů v hodině. Chodci a cyklisté mohou využívat celou šířku silnice. Parkování jízdních kol a vozů je povoleno jen na místech k tomu určených.

Sdílená zóna od pondělí platí v Nádražní ulici ve směru na Nové sady. Začíná u obchodního centra Letmo a končí přechodem pro chodce vedoucím od restaurace KFC k nádražní budově. U Letma najdou řidiči i obrátková místa na parkování. Ta jsou k dispozici po celý den.

Město sdílenou zónu zřídilo opatřením obecné povahy, které je platné od soboty. To kromě zóny znovu ustanovuje také platnost zákazů odbočení vlevo v Nádražní a Benešově ulici.

V Brně je od pondělí první sdílená zóna v České republice. Jde o prostor, kde jsou si chodci, řidiči aut a cyklisti rovni. | Video: Deník/Magdaléna Blažková

Kontrolovat dodržování nových předpisů budou na místě strážníci nebo policisté. Pracovníci brněnského magistrátu připravují instalaci kamer, které budou dohlížet na zmíněné zákazy odbočení. Instalované by měly být v létě letošního roku.

Přednádražní prostor v Brně:

  • Léto 2022: Město představilo plánovanou podobu nové pěší zóny před hlavním nádražím.
  • Březen 2023: Stavba prostoru pro pěší zónu začala.
  • Květen 2023: Po odstranění zábradlí mezi chodníkem a jízdním pruhem u Letma zmizela i část zábradlí mezi tramvajovým nástupištěm a jízdním pruhem podél budovy hlavního nádraží.
  • Konec května 2023: Úpravy přednádražního prostoru jsou hotové. Stály jedenáct milionů korun.
  • Červen 2023: Řidiči si stěžují na zmatečné uspořádání provozu.
  • Prosinec 2023: Krajský úřad vydal rozhodnutí, podle kterého je dopravní systém navržený městem chybný a nezákonný.
  • Konec prosince 2023: Pěší zóna i zákazy odbočení v Nádražní a Benešově ulici neplatí. Město chce pěší zónu nahradit sdílenou zónou.
  • Leden 2024: Město po více než týdnu fyzicky zneplatnilo značku pro pěší zónu. Značení zakazující odbočení vlevo v místě ponechává: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/konec-pesi-zony-u-nadrazi-v-brne-jihomoravsky-kraj-mesto-brno-magistrat-urad.html
  • Leden 2024: Pracovníci brněnského magistrátu jednají se zástupci kraje i s policisty o novém dopravním režimu.
  • Leden 2024: Město vydává přechodnou úpravu provozu v přednádražním prostoru, která mimo jiné zřizuje jednu z prvních sdílených zón v Česku. Platit začne od dvacátého ledna.
  • Přečtěte si, co bylo podle policistů a krajských úředníků na pěší zóně špatně.