Další články o R43 najdete ZDE

Voláme o pomoc. Stavba rychlostní silnice R43 v původně plánované trase přes Bystrc je životně důležitá pro Brno. Tak zní základ prohlášení, které ve čtvrtek vydali brněnští starostové. Z představitelů devětadvaceti městských částí se pod prohlášení zatím podepsalo sedmnáct starostů či místostarostů.

„Potřebu dálnice jsme vyjádřili napříč politickým spektrem. Doprava v Brně totiž začíná být neúnosná a dostavba R43 je jedno z řešení,“ prohlásil za své kolegy starosta Brna-střed Libor Šťástka.

Dodal, že čtvrteční prohlášení má především podpořit starosty na trase plánované rychlostní silnice, kteří po ní volají především kvůli naprosto nevyhovující stávající cestě na Svitavy I/43. „Obrovskou obavu máme ale také z toho, že i když se problém na sever od Brna vyřeší, našemu městu se neuleví. Kvůli průtahům ze strany některých politiků ze současného vedení brněnské radnice totiž hrozí, že silnice skončí před Brnem a tisícovky aut dovede přímo do jeho ulic,“ kritizoval vedení města Brna Šťástka.

Jeho slova potvrdil i starosta Žabovřesk Jiří Helán. „Množství aut je u nás neudržitelné. Vedou tudy často objížďky a přestože po dostavění velkého městského okruhu se nám uleví, stále tu zůstanou problémy s tou nehorší tranzitní dopravou,“ prohlásil Helán.

Ander se brání

Brněnský náměstek pro územní plánování Martin Ander se výtkám brání. „Nikdo z vedení Brna nemá zájem blokovat výstavbu R43. Jen chceme nechat posoudit všechny varianty jejího vedení,“ řekl Ander. Dodal, že podle něj je nejvýhodnější vedení R43 jako obchvatu Brna takzvanou Boskovickou brázdou. „Nevidím důvod k přivedení tranzitní dopravy doprostřed lidnaté Bystrce a postavení obří křižovatky v už tak dopravou zasažených Bosonohách,“ prohlásil Ander.

Podobný názor mají i představitelé brněnské městské části Bystrc. Její představitelé čtvrteční výzvu nepodepsali. „Za roky, kdy se silnice řeší se naše zastupitelstvo usneslo, že silnici skrz městskou část nepodporujeme,“ upozornil bystrcký starosta Svatopluk Beneš. Jako ústupek Bystrckým už naplánovali projektanti zakrytí R43 v této městské části. Jenže ani to lidem nevyhovuje. „Ústí tunelů je naplánované přímo u bytových domů kde bydlí spousta lidí. Tunel nemá smysl,“ rozčiloval se třeba Jan Jašek z tamní Černého ulice.

Jihomoravský kraj počítá při zpracovávání svých zásad územního rozvoje s oběma trasami R43. „Projednáme je. Ale prosazujeme původní variantu přes Bystrc. Je dopravně nejvýhodnější a nejvíce uleví Brnu i okolním obcím,“ uvedla náměstkyně hejtmana Anna Procházková. Kdy na novou dálnici vyjedou první auta si ale kvůli neustálým průtahům netroufla odhadnout.

Kdo je pro r43

Brno–střed, Bohunice, Královo Pole, Ivanovice, Maloměřice, Jundrov, Jehnice, Medlánky, Komín, Žabovřesky, Kouhoutovice, Starý Lískovec, Židenice, Černovice, Líšeň, Tuřany, Řečkovice