V šest hodin odpoledne jede Brňanka Milada Sýkorová autem po Hudcově ulici v Medlánkách. Před školou zpomalí, protože ji na to upozorní radar. Zpomalte, dejte pozor na děti, objeví se na displeji. Stejně jako většina ostatních řidičů, i žena přibrzdí. Přestože vždycky nemusí.

Rychlostní omezení na třicet kilometrů v hodině totiž platí před základní školou v Hudcově ulici jen ve všední dny. Od šesti ráno do čtyř odpoledne. Radar však na překročení rychlosti upozorňuje nepřetržitě. „Vůbec jsem nevěděla, že to neplatí celý den. Určitě to neví hodně lidí,“ řekla Sýkorová.

Aut ještě přibude

Podle místopředsedy sdružení Občané pro Medlánky Michala Marka je Hudcova důležitou silnicí, po které přijíždí do Medlánek kolem školy hodně aut. „Jejich počet se další bytovou výstavbou nebo plánovaným dopravním propojením s Ivanovicemi ještě zvýší,“ řekl Marek.

Obává se, že neustálé výzvy ke zpomalení budou mít nakonec opačný účinek. Řidiči si na ně zvyknou a nebudou je respektovat. „Radar je na svém místě určitě prospěšný. Škola leží u cesty a třicítka tam má význam. Jen je to špatný model,“ podotkl Marek. Aby současný radar neupozorňoval na překročení třicítky o víkendu a mimo hodiny, kdy omezení rychlosti platí, musel by být vypnutý.

Za ideální řešení to nepovažuje Marek ani místostarosta Medlánek Petr Matějka. „Kvůli tomu, aby byl vypnutý, jsme jej nekupovali. V době pořizování neuměl žádný radar od námi oslovených dodavatelů měřit určitou rychlost pouze ve stanovený čas,“ upozornil Matějka.

Dodal, že v současnosti už takový přístroj k dispozici je. Medlánečtí jej koupí, jen co najdou využití pro ten současný. „Stávající radar chceme umístit do Nadační ulice. Musíme však nejdříve prosadit na dopravním odboru města snížení nejvyšší povolené rychlosti v Nadační na třicet kilometrů v hodině, aby tam měl radar nějaký smysl,“ podotkl Matějka.

Lidé jsou rádi

Radar v Hudcově ulici funguje dva měsíce a místní si jej zatím pochvalují. „Situace se zlepšila o sto procent. Auta teď kolem školy projíždějí mnohem pomaleji,“ řekla například Ivana Číhová, jejíž dcera do školy v Medlánkách chodí.

Měřicí zařízení oceňuje i ředitelka školy Dagmar Černá. „Snažili jsme se dlouho posílit bezpečnost dětí před školou. Chtěli jsme třeba zpomalovací retardéry před přechodem,“ upozornila Černá.

Retardéry podle dopravních expertů nejdou použít všude. „Na místech s příliš silným provozem dopravu brzdí až příliš,“ vysvětlil Jiří Ambros z Centra dopravního výzkumu. Na takových místech jsou podle něho vhodné právě výstražné informační radary.

MICHAL FILÍPEK