Desetiminutová jízdenka za čtrnáct korun, hodinová za dvaadvacet. Pokud ale člověk nemá jízdenky v zásobě a na poslední chvíli tramvaj dobíhá, zaplatí u řidiče čtyřicet korun. A Brňané, kteří jezdí městskou hromadnou dopravou pravidelně, dají za měsíční kupon 530 korun. Tak má vypadat nový ceník jízdného v Brně v příštím roce.

Brněnští radní včera dostali na stůl tři návrhy Dopravního podniku města Brna na změnu tarifu. A chtějí vycházet z toho třetího, takzvané varianty C. Ta počítá s nejmírnějším zdražováním. „Zelení ani lidovci však nebyli spokojeni ani s ním. A chtějí návrh ještě upravit,“ uvedl investiční náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Náměstek Martin Ander ze Strany zelených tvrdí, že navrhované zvýšení je někde příliš vysoké. „Chceme zdražení zmírnit na takovou úroveň, která bude sociálně únosná. A také bude zvýhodňovat pravidelné cestující,“ uvedl Ander.

Konkrétně chce zmírnit zvýšení cen měsíčních a ročních kuponů. A také jízdenky u řidiče. „Nemůžeme zdražit jízdenku z dvaceti korun rovnou na čtyřicet, to budou pak všichni jezdit raději načerno. Pokud podraží běžná šedesátiminutová jízdenka na dvaadvacet korun, u řidiče by mohla být za třicet,“ poznamenal Ander.

Takzvané jízdenky pro turisty podle něj naopak mohou klidně stát ještě víc, než dopravní podnik navrhuje. „Pokud někdo přijede například na veletrhy, může si klidně zaplatit za třídenní jízdenku po Brně dvě stovky,“ dodal Ander.

Lidovecký náměstek Daniel Rychnovský zase navrhuje prodloužení desetiminutové jízdenky o pět minut. „Desetiminutová jízdenka sice může zdražit na patnáct korun. Ale ať v tom případě platí čtvrt hodiny,“ poznamenal Rychnovský. Zdražení hodinové jízdenky pak chce zastavit na dvacetikoruně.
Souhlasí ale se zvýšením ceny jízdenek, kupovaných u řidiče. „Není to významná položka. Navíc lidé začali tuto možnost zneužívat. Řidiči pak nestíhají a linky jezdí pozdě,“ uvedl Rychnovský. Podle informací dopravního podniku se těchto jízdenek prodá devět set tisíc ročně.

Lidovci také chtějí zvýhodnit rodiny při nákupu ročního kuponu. „Rodina s dětmi může na krajském úřadě získat rodinný pas, který je opravňuje k různým slevám. Mezi ně by nově patřila i ta výhoda, že jeden z rodičů by si koupil roční kupon a druhý by zaplatil jen polovinu,“ podotkl Rychnovský.

Radní Jiří Zlatuška ze sdružení Brno 2006 navržené vysoké zdražení chápe. „Nepředpokládám, že by se jízdné zdražovalo zase příští rok. Rovnou se to musí navýšit tak, aby se nemuselo zdražovat ve volebním roce,“ podotkl Zlatuška.

Opoziční občanští demokraté se prý na postoji ke zvýšení cen jízdného dohodnou až v pondělí. „Do té doby se ke zdražování lístků nebudeme vůbec vyjadřovat,“ poznamenal šéf brněnské ODS Pavel Blažek.

Jak bude zdražovat brněnský dopravní podnik
Více se dovíte také ve středečním vydání Brněnského deníku Rovnost.