Nápad se líbí například Brňance Ivě Melicharové. „Lidé ji k čekání na tramvaj rozhodně nevyužívají. Nedivím se, protože se v ní sama bojím posadit. Je neudržovaná a špinavá. Myslím, že jako kavárna přinese víc užitku," řekla žena.

Radnice nyní čeká na vyjádření památkářů a hygieniků. „Funkcionalistická stavba je chráněná. Památkáři rozhodnou, jestli ze zastávky můžeme udělat kavárnu. Vyjádření od hygieniků potřebujeme kvůli veřejným toaletám, které jsou součástí zastávky," upřesnil starosta městské části Libor Šťástka.

Přeložení zastávky

Jakmile zastávku radnice koupí, nabídne ji k pronájmu. „Podle zájmu se teprve rozhodneme, zda tam skutečně vznikne kavárna. Druhou variantou je pouze oprava objektu," řekl starosta.

Město příští rok plánuje opravy Údolní ulice. „Uvažujeme i o tom, že tramvajové ostrůvky přeložíme blíž, směrem k centru. V tom případě už zastávka nebude plnit svůj původní účel. I proto se přikláním k variantě s kavárnou," sdělil Šťástka.

O pronájmu uvažuje občanské sdružení Práh, které pomáhá lidem s duševními nemocemi. „Osm let provozujeme tréninkovou kavárnu v Galerii Vaňkovka. Zaměstnáváme nemocné lidi, čímž jim pomáháme v návratu do života. Podobný projekt bychom chtěli udělat i na Obilním trhu," sdělila ředitelka sdružení Blanka Veškrnová.

Současná tramvajová zastávka na obilním trhu.

Sdružení uvažuje i o tom, že v kavárně zájemcům nabídne poradenské služby. „Vše se ale bude odvíjet od prostorových možností. Kavárna totiž bude malá," doplnila ředitelka.

Zastávku v roce 1926 navrhl architekt Otakar Poříska. Od osmdesátých let ale veřejné toalety nefungují a zastávka chátrá. Projekt na její oživení navrhli městu před dvěma lety architekti Tomáš Rusín a Ivan Wahla z architektonické kanceláře RAW. „Tato zastávka do Brna rozhodně patří. Je to jedna z prvních funkcionalistických staveb ve městě. Nejjednodušší by ji bylo opravit. Protože v ní lidé ale netráví příliš času, rozhodli jsme se je do ní přilákat. Vymysleli jsme proto kavárnu Tram Café," vysvětlil Rusín.

Hlavním prvkem upravené stavby bude sklo. „Nechtěli jsme přehlušit původní vzhled zastávky," vysvětlil architekt.

Památkáři jsou pro

Nápad s kavárnou se líbí Brňanům i památkářům. „S přeměnou zastávky problém nemáme. Jsme rádi, že ji lidé opět smysluplně využijí," řekl vedoucí odboru památkové péče brněnského magistrátu Martin Zedníček. Dodal, že přeměna stavby je i dobrým řešením proti vandalům.

Architekti chtějí prostřednictvím kavárny nenásilně připomenout historii městské hromadné dopravy. „Lidé se posadí do kožených křesel ze starých tramvají. Nad bar pověsíme kožená madla ze starých dopravních prostředků," sdělil architekt. Stěny kavárny ozdobí historické fotografie s tematikou městské hromadné dopravy.

Přestavba na kavárnu vyjde na dva miliony korun. Radnice s ní chce začít na jaře. Zaplatí ji ze svého rozpočtu. „Počítáme, že rekonstrukce potrvá čtyři měsíce. Lidé se kavárny dočkají nejspíše na konci prázdnin," sdělil Šťástka.