Mezi šestou a devátou ráno totiž ztěžují průchod největší brněnskou pěší zónou nejen více než dvě stovky tramvají, ale i desítky dodávek, které v té době zásobují tamní obchody. Dostat se z jednoho konce ulice na druhý je podle některých Brňanů občas opravdové dobrodružství. „Ráno tudy jezdí jedna tramvaj za druhou, takže lidé mohou chodit jen v úzkých cestičkách mezi kolejemi a zdí. Když si k některému obchodu navíc stoupne auto se zbožím, občas není před tramvají kam uskočit,“ stěžuje si třeba Luděk Melenský.

Kvůli opravě Husovy ulice využívaly tramvaje Masarykovu ulici už o prázdninách. Od prvního září však dopravní podnik ještě posílil některé spoje a zásobovacích aut tam oproti prázdninovým měsícům jezdí také více. Vjezd mají povolen do devíti ráno. „Jindy prostě zásobovat nemůžeme. Je nešťastné, že je to zrovna v době, kdy tudy jezdí nejvíc tramvají, ale jinak to nejde,“ říká spolumajitelka obchodu s domácími potřebami Růžena Cimrmanová.

Někteří nespokojení Brňané navrhují, aby dopravní podnik místo pěší zóny využíval koleje v Rooseveltově ulici, kterou už teď projíždí některé tramvajové spoje. Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Hany Pohanové to však nejde. „Kdybychom všechno posílali na Rooseveltovu ulici, byla by příliš zatížená. V zastávkách by pak stálo třeba i několik tramvají, zdržovala by se doprava a nedal by se dodržovat jízdní řád,“ vysvětluje Pohanová. Podle ní jsou teď Rooseveltova a Masarykova ulice vytížené rovnoměrně.

Zdolání „Masaryčky“ je v ranních hodinách náročné nejen pro chodce, ale i pro řidiče tramvají. Ti musí mnohdy řešit hodně ošemetné situace i přesto, že mohou jet pouze dvacítkou. „Někdy je to opravdu složité. Často musím kvůli nepozorným lidem hodně rychle dupnout na brzdu. To pak cestující, kteří stáli, sedí a ti, kteří seděli, leží,“ říká v nadsázce řidič dopravního podniku Tomáš Kaucký.

Oprava Husovy ulice a s ní spojená hustá tramvajová doprava přes Masarykovu ulici bude trvat ještě rok. Brňanům nezbývá, než si na ranní provoz na pěší zóně zvyknout. „Je to taková daň za opravu Husovy ulice. Chápu, že to pěší dopravu přes centrum města komplikuje, ale není jiná možnost. Mnoha lidem navíc tyto spoje vyhovují,“ podotýká náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Čtěte komentář redaktorky Kláry Kubíčkové: Pozor, tramvaj!