Vedení města si nechá zpracovat studii, která nabídne varianty řešení situace. Hotová bude v příštím roce. Nyní je jisté jen to, že omezení vjezdu se nedotkne obyvatel s trvalým pobytem v Brně. „Omezí se například zásobování, což pocítí dopravní společnosti se staršími nákladními auty. Pro lidi se starými osobními auty by to byla motivace koupit si na auto filtr," vysvětlil Ander.

O tom, jak znečištěné ovzduší v Brně je, už teď informují tabule u úřadů magistrátu. První čtyři už stojí, dalších pět přibude do dvou měsíců.

Trest pro řidiče

Zavedení nízkoemisních zón se nelíbí bývalému náměstkovi pro dopravu a nynějšímu předsedovi spolku Brno+ Robertu Kotzianovi. Zdá se mu málo efektivní. „Zákaz vjezdu do těchto zón by se dotkl jen asi necelých deseti procent všech aut, zejména pak těch starších. Je to snaha trestat lidi, kteří si nemohou dovolit koupit nové auto," kritizoval.

Jako problematickou vidí studii také Hana Chalupská z iniciativy Dejchej Brno. „Podle mých informací se nízkoemisní zónu zavést do konce volebního období prostě nepovede. Nemůže se to stihnout. Studie se dělá jen proto, aby byla," uvedla Chalupská.

Kotzian zdůraznil, že kvůli označení aut podle množství vypouštěných emisí přibude byrokracie. „Vedení města přijme nové úředníky, kvůli kontrolám přibude v ulicích policistů," dodal Kotzian.

Efektivnější řešení je podle něj vyvést tranzitní dopravu mimo město. Například díky dostavbě Velkého městského okruhu. S tím souhlasí Robert Skeřil z oddělení ochrany čistoty ovzduší brněnského Českého hydrometeorologického ústavu. „V Brně nejvíc znečišťuje ovzduší právě automobilová doprava. Důležité je, aby byla plynulejší, protože právě tam, kde se často tvoří kolony, jsou emisní limity překročené nejvíc. Jde o Zvonařku, Svatoplukovu ulici v Židenicích nebo Úvoz," řekl.

Kromě omezení automobilové dopravy vedení města plánuje i další opatření. „Dál plánujeme investovat do tepláren. Chceme chytrá řešení pro dodávku tepla, aby se při spalování vzduch nezhoršoval. Doufáme, že se vše podaří do šesti let. Jsou to jednotlivé drobnosti, které povedou ke zlepšení ovzduší," vyjmenoval náměstek primátora pro investice Richard Mrázek.

Smog z prachu

Nečistoty v ovzduší pocítí Brňané nejvíc se začátkem topné sezony. Na vlastní kůži si to vyzkoušeli minulý víkend, kdy meteorologové v Brně vyhlásili smogovou situaci kvůli zvýšené koncentraci polétavého prachu. Takové počasí je nejrizikovější pro starší lidi nebo pro ty s narušenou imunitou. „Pokud se lidé pohybují v takto znečištěném prostředí, může se kvůli tomu rozvinout i astma," varoval lékař Tomáš Klobas.

Druhá smogová situace nastala v létě kvůli ozonu.