Na vzniku nové křižovatky plánují spolupracovat městští i krajští zastupitelé. „Momentálně čekáme na schválení memoranda o spolupráci ze strany kraje. Poté začneme s výběrem firmy pro projektovou dokumentaci,“ řekl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Se zástupci Jihomoravského kraje si rozdělí náklady i technickou přípravu stavby. „Jedná se o krajskou komunikaci, proto se na ní budeme podílet,“ zdůvodnil náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Podle Kratochvíla je možné, že přeměna často kritizovaného místa začne už v roce 2022. „Na projektovou dokumentaci budeme určitě potřebovat zhruba rok a půl a následně vybírat zhotovitele stavby,“ upřesnil.

Na nebezpečnou křižovatku upozorňoval kromě zastupitelů Bystrce, do jejíhož katastru patří, už dříve také starosta nedalekých Kníniček Martin Žák. „V různých anketách je opakovaně vyhlašovaná jako nejhorší křižovatka v okolí. Řidiči tam často bourají. I v případě drobného střetu se tam tvoří až dvoukilometrové kolony,“ popsal situaci.

Místo kritizují i Brňané. „Podle mě je velmi nebezpečné křížení takto rušné silnice i s tramvajovou tratí,“ zhodnotil například Petr Trávníček.

Radní Kratochvíl připustil, že kvůli složitosti křižovatky bude náročná i její oprava. „Je nutné vyprojektovat tam zastávky a přemostění lávkou přes řeku. Jedná se o mnoho cest, tramvajovou trať a tak dále,“ zmínil.

V souvislosti s proměnou křížení totiž čeká nová podoba i nedalekou Letenskou lávku. „Nyní je v plánu opravit ji tak, aby vydržela ještě mnoho let. Tyto dvě rekonstrukce spolu původně nesouvisely, ale zjistili jsme, že by lávka výškově ani architektonicky s novou křižovatkou neladila,“ vysvětlil bystrcký místostarosta Tomáš Jára.

Důležitá je podle něj především stejná výška obou komunikací. „Kdyby byla každá jinak, bylo by pro cyklisty obtížné přejíždět. Proto chceme, aby se návrhu podílela stejná projekční kancelář jako na křižovatce. Na opravách už pak můžeme pracovat odděleně,“ řekl.

Obtížnou křižovatku má podle plánu, o němž už Brněnský deník Rovnost informoval, vyřešit zahloubení tramvaje a vznik nové nadjezdové křižovatky. Rekonstrukce uzlu má stát 206 milionů korun.

Křižovatka u Uni hobby
- kde: v brněnské Bystrci, kříží se tam několik silnic, tramvajová trať i trasa trolejbusu
- problém: častý vznik kolon, dopravní nehody
- řešení: zahloubení tramvajové tratě a vznik nadjezdové křižovatky, současně návrh opravy Letenské lávky
- za kolik: 206 milionů korun
- kdy: možná v roce 2022
- současný stav: čekání na memorandum o spolupráci Jihomoravským krajem