Častějších kontrol v brněnské hromadné dopravě si všimla například Simona Ostřanská. „Letos v září jsem revizory potkala už třikrát. Dvakrát v šalině číslo jedna a jednou v osmičce. Jízdenku jsem měla, pokutu jsem ještě nikdy nedostala," popsala žena.

Přísnější dohled revizorů souvisí se začátkem školního roku. „Každý rok vítáme studenty nejen posílením rozsahu dopravy, ale i častějšími kontrolami. A chystáme pro ně v této oblasti i nějaká překvapení, aby nově nastupující studenti věděli, že se kontroluje všude a i v nočních rozjezdech," potvrdil vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.

Starosta městské části Brno-střed Vojtěch Mencl uvedl, že subtilní kovové konstrukce v kombinaci se sklem je vhodným doplňkem městského prostoru a nenaruší unikátní ráz historické zástavby.
VIDEO: Nové zastávky pro cestující v centru Brna. Podívejte se, jak vypadají

K razantnímu navýšení počtu kontrolorů nedošlo, dopravní podnik spíše změnil systém jejich práce. „Oproti předchozím covidovým letům jsme letos navýšili počet revizorů o tři. Od září jsme se ale více zaměřili na organizaci přepravní kontroly a efektivitu práce jednotlivých revizorů," vysvětlil Prýgl.

Za první týden nového školního roku vybrali brněnští revizoři na pokutách bezmála půl milionu korun. „Vzhledem k efektivitě hodláme v takto nastaveném systému pokračovat i nadále," sdělil Prýgl.

Revizoři brněnského dopravního podniku loni přistihli ve vozech 34 401 neplatičů.
Jízda načerno v brněnské MHD: loni 34 tisíc lidí, na pokutách dali 24 milionů

Dopravnímu podniku se kontrolování cestujících vyplatí. „Revizoři si na sebe vydělají a ještě přináší zisk. Obzvláště po zdražení pokut od 1. května letošního roku," poznamenal Prýgl. V roce 2019 zaměstnával Dopravní podnik města Brna osmatřicet revizorů. V době covidu se počet kontrolorů snížil o deset. Nyní jich na cestující dohlíží jednatřicet.

Konkrétní místa, kde můžou cestující na revizory nejčastěji narazit, vedoucí tarifního odboru neprozradil. „Je to podle vytíženosti linek, ale i podle pravděpodobné četnosti výskytu neplatičů. Tady to z velké části necháváme revizorům na jejich know-how," uvedl Prýgl.

Brněnská šalina. Ilustrační foto.
Netradiční hlášení v brněnské MHD. Poslechněte si, co v hantecu říká školákům

Počet neplatičů z dlouhodobého hlediska klesá. Za prvních osm měsíců v roce 2019 nachytali revizoři téměř čtyřiatřicet a půl tisíce černých pasažérů, v roce 2020 jich bylo něco málo přes dvaadvacet tisíc. O rok později došlo k dalšímu snížení asi o tisícovku, v roce 2022 s postupným ústupem covidu pak zaznamenali mírné zvýšení na bezmála třiadvacet tisíc. V letošním roce za prvních osm měsíců eviduje dopravní podnik téměř třicet tisíc záchytů.

Podle Prýgla má snížení počtu černých pasažérů několik důvodů. „V Brně se již třináct let nezvyšovaly ceny jízdenek. Ty jsou navíc díky systému Pípni a jeď! dostupnější. Došlo také ke zvýšení počtu cestujících a roli hraje určitě i efektivita přepravní kontroly," vyjmenoval.

V letošním roce zatím na pokutách vybrali revizoři v Brně téměř jednadvacet a půl milionu korun.