O plánu Brna řekl Brněnskému deníku Rovnost náměstek primátora Richard Mrázek. „Nabízí se zavádění moderních technologií do městské dopravy. Uvažujeme teď o placení jízdného prostřednictvím karty," sdělil.

Jaký druh město zvolí, dosud neví. „Může to být speciální karta jen na jízdné. Ale nabízí se i využití běžných bezdotykových platebních karet," nastínil Mrázek. Na projekt chce město využít dotace z evropských fondů vypsaných pro roky 2014 až 2020.

Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Lindy Hailichové postupné zavádění elektronického jízdného vytlačí papírové jízdenky. „Nějaký čas se budou různé druhy jízdného překrývat. Ale do patnácti let papírové lístky vymizí," předpověděla Hailichová.

Na zavádění elektronického jízdného bude s městem spolupracovat společnost Kordis organizující hromadnou dopravu v celém Jihomoravském kraji. „Snažíme se najít nejlepší systém pro cestující v kraji. Necháváme zpracovat studii, která porovnává různé způsoby odbavování, jako jsou čipové karty, platební karty i třeba QR kód. O výhodách a nevýhodách těchto systémů jednáme s městem," uvedl ředitel Kordisu Jiří Horský.

Podle něj je využití kreditních karet pravděpodobné řešení. „Vypadá výhodně. Odpadá řada problémů spojených s čipovými kartami. Ale zase jiné problémy přináší. Nelze tedy zatím říct jednoznačně, co je nejlepší," podotkl Horský.

Lidé se při placení kreditními kartami obávají zneužití. To ovšem podle náměstka Mrázka nehrozí. „Platební karty jsou dnes velmi bezpečné. Navíc podléhají bankovnímu tajemství," uklidnil náměstek.

Podobný názor má také mluvčí České spořitelny Marek Pšeničný. „Naši klienti s bezkontaktními kartami nic neriskují. Pokud člověk kartu ztratí, jsme schopní ji okamžitě zablokovat. Případné zneužité platby banka klientovi proplatí," sdělil Pšeničný.

Mluvčí dopravního podniku Hailichová upozornila, že je nejdřív nutné sladit představy vedení města a reálné možnosti. „Zatím ještě nevíme, jak bude odbavování vypadat. Proto ani nelze říct, kolik bude projekt stát," řekla.

Brňané novou možnost placení jízdného vítají. „Často se dostávám do situace, že mi skončí platnost šalinkarty a zrovna u sebe nemám drobné. Musím pak hledat bankomat, abych si mohl vybrat peníze a koupit si lístek. Placení kartou je jednodušší," svěřil se Patrik Beňovský.

Dopravní podnik se zatím rozhodl zavést aspoň placení jízdenek kartou. „V září jsme spustili tři automaty na jízdenky, kde lze bezkontaktně platit. A ve zkušebním provozu jsou takzvané validátory v šestnácti autobusech. Je to pilotní projekt, který v nejbližších týdnech uvedeme do běžného provozu. Zatím zkoušíme jen naše podnikové karty," informovala Hailichová.

Kartou bude možné platit v autobusech na lince na letiště v Tuřanech a také v nových plynových autobusech. Po přiložení karty přístroj cestujícímu vytiskne jízdenku, kterou se pak prokáže revizorovi.

Využití karty přímo jako jízdenky je až další fáze. „Platební karta může fungovat i jako předplatní jízdenka. Ale znamená to revizory vybavit přístroji potřebnými pro kontrolu," dodala Hailichová.