Levnější a šetrnější. Ale až po stamilionových investicích. Taková je budoucnost autobusové dopravy v Brně. Dopravní podnik totiž hodlá v příštích dvou letech koupit celkem stoku autobusů, jež bude pohánět ne nafta, ale zemní plyn. Upraví kvůli nim i vozovnu ve Slatině.

Informaci Brněnskému deníku Rovnost potvrdila mluvčí podniku Linda Škrancová. „Uvažujeme o plynofikaci části vozového parku. Chceme sto standardních dvanáctimetrových autobusů na plyn," řekla mluvčí.

Důvodů pro nástup plynu je podle ní několik. „Jde nám o ekologii i ekonomiku. Chceme snížit množství škodlivých emisí v Brně. Ale také zlevnit provoz autobusů a přitom nesnižovat počet kilometrů, které ujedou," uvedla Škrancová. Dodala přitom, že společnost doufá v úsporu 140 milionů korun za dvanáct let životnosti autobusů. „Výpočet ale vychází z aktuálních cen. Ty se mohou měnit," upozornila mluvčí.

Záměr podniku vítají ekologové. „O plynové autobusy v Brně usilujeme už deset nebo dvanáct let. Jsme rádi, že se město konečně rozhoupalo," je spokojený Miroslav Patrik působící v Klubu za udržitelnou dopravu a Dětech Země.

Podle něj mají autobusy na stlačený zemní plyn několik výhod. „Jejich motory produkují méně prachu, méně oxidu dusíku i skleníkového plynu oxidu uhličitého. Navíc jsou méně hlučné. Navíc je levnější jejich provoz. Jediný problém je v prvotní investici. Takové autobusy jsou dražší," řekl Patrik.

Myšlenka plynových autobusů se Brňanům líbí. „Spousta lidí jezdí s auty na plyn. Proč by teď nemohl šetřit peníze i dopravní podnik placený z našich daní? Navíc po několika dnech plných smogu na začátku roku jsem rád za vše, co alespoň trochu pomůže k lepšímu vzduchu," uvedl Miroslav Svoboda.

Dopravní podnik předpokládá, že za autobusy zaplatí půl miliardy korun. Tedy skoro třetinu částky, kterou dostává z rozpočtu Brna. „Dalších padesát milionů je třeba investovat do potřebné infrastruktury," podotkla Škrancová.

Úprava pro obsloužení plynových autobusů čeká vozovnu ve Slatině. „Podnik nyní připravuje výběrové řízení na společnost, která dodá jak autobusy, tak potřebné technologie pro vozovnu. Zároveň také žádost o dotaci z ministerstva životního prostředí," naznačil cestu, jak najít potřebné peníze předseda dozorčí rady podniku Martin Ander.

Právě kvůli možnosti dostat státní dotace podle něj podnik upustil od plánu dvacítku nových autobusů si pronajmout. „Na pronajaté autobusy není možné dotaci čerpat," poznamenal Ander.

Kromě plynobusů plánuje podnik také další ekologický způsob dopravy. „Pro začátek příštího roku počítáme s nákupem tří malých elektrobusů. Nasadíme je především na turistických linkách v centru města," nastínila mluvčí Škrancová.

Autobusy na plyn

výhody

* méně prachu

* méně výfukových zplodin oxidu dusíku a oxidu uhličitého

* levnější provoz (úspora XXX ročně)

nevýhody

* pořizovací cena

* chybějící infrastruktura