Ředitel podniku věří, že nové řidiče mají na co nalákat. „Věřím, že máme co nabídnout. Za poslední dva roky jsme našim zaměstnancům navýšili mzdy o osmnáct procent a ke stávajícím benefitům přidali zdarma psychologickou péči, fyzioterapii nebo masáže. Snažíme se, aby naši lidé neměli důvod odcházet jinam a naopak, abychom byli atraktivním zaměstnavatelem pro nové,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Brněnský dopravce aktuálně zaměstnává čtrnáct set řidičů a chce navýšit jejich počet o dalších padesát. Příspěvek sto tisíc korun dopravní podnik novým řidičům vyplatí ve dvou splátkách. „Šedesát tisíc korun dostanou po skončení kurzu nebo zkušební doby a čtyřicet tisíc po odpracovaném roce. Podmínkou je zůstat u podniku minimálně čtyři roky a během nich odpracovat šest tisíc hodin,“ přiblížil Havránek.

Nadále podle něj platí i náborový příspěvek pro takzvané už hotové řidiče autobusu s řidičským oprávněním skupiny D a průkazem profesní způsobilosti, kteří od dopravce mohou získat stop adesát tisíc korun.

Kurzy pro nové řidiče autobusů, trolejbusů i tramvají, otevře dopravce příští rok. „Náborový proces trvá jeden až dva měsíce, proto doporučujeme, aby se zájemci na naše osobní oddělení hlásili co nejdříve. Ještě před začátkem kurzu musí absolvovat dopravně-psychologické vyšetření a lékařské prohlídky,“ uvedla vedoucí personálního odboru dopravního podniku Vlasta Jánská.

Skladníci i prodavačky

Kurzy trvají v závislosti na trakci od dvou do čtyř a půl měsíce, už v tomto období ale pobírají účastníci kurzu mzdu. „Do kurzů nejčastěji přicházejí lidé, kteří hledají stabilitu nebo životní změnu. Typicky to bývají číšníci, skladníci, prodavačky, lidé z technických oborů, výroby nebo administrativy. Výjimkou nejsou ani zájemci s vyšším vzděláním, kteří chtějí odcházet z práce s čistou hlavou,“ doplnila Jánská.

Průměrná nástupní mzda včetně přesčasů je téměř čtyřicet tisíc korun, průměrná mzda všech řidičů je třiačtyřicet tisíc korun.

Podle mluvčí Sdružení dopravních podniků České republiky Lindy Hailichové dávají novým řidičům náborové příspěvky i jiné dopravní podniky v republice. Totožnou sumu nabízí ostravský dopravní podnik „Jedná se o sto tisíc korun pro řidiče autobusu, trolejbusu nebo tramvaje s praxí, ale i další profese jako automechanik, autoelektrikář či elektromechanik," zmínila Hailichová.

Pražský dopravní podnik dává padesát tisíc korun řidičům autobusů, pardubický nabízí šoférům náborový příspěvek šedesát tisíc. „Dopravní podnik města Olomouce láká na stabilizační odměnu ve výši tří průměrných měsíčních mezd časově rozdělené do tří let," doplnila Hailichová.