Zhruba tři procenta řidičů navíc jakékoli omezení rychlosti podle průzkumu naprosto ignorují. „Překračují ji až extrémním způsobem, tedy i dvojnásobně. V místech, kde mohou je padesátikilometrovou rychlostí, jedou i stovkou, na osmdesátce jezdí skoro dvousetkilometrovou rychlostí," dodal Bielko.

Kde přesně se bude měřit, zatím není jisté. Na podávání návrhů se podílí hned několik institucí. Kromě odboru dopravy jsou to i Brněnské komunikace. Vybraná místa potom konzultují s městskými a republikovými policisty. „Nejprve se osloví dopravní inženýři a později se vyjádříme my, jak z hlediska strategie, tak i místa měření," popsal princip policejní mluvčí Pavel Šváb.

Nejčastěji se radary umisťují mimo centra měst na místech, kde projede hodně aut a kde nejsou křižovatky. „Problematická jsou některá místa při vjezdech do Brna, to může být třeba Hradecká ulice. Problémy s dodržováním rychlosti jsou i v Hněvkovského ulici," vyjmenoval mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Měření by se ale nemuselo týkat jen okrajů města. „Hodně přestupků máme i relativně v centru na Nových sadech, ani tam řidiči své chování nekorigují," dodal Ghanem.

Stovky přestupků strážníci evidují i ve Veslařské a Černovické ulici nebo na Úvoze. Obecně nejhorší je podle strážníků ale Trnkova ulice. „Evidujeme tam ročně skoro tisíc přestupků. Řidiči tam jezdí devadesátikilo¬metrovou rychlostí i dlouho po příjezdu do města," konstatoval mluvčí strážníků.

Nařknutí o tom, že by hlídky měřily rychlost hlavně v noci, označil Ghanem za mýtus.

Měřit by se mohlo třeba také v Pisáreckém a Dobrovského tunelu. „Chtěli bychom je zařadit do výběru. Plánujeme to už dlouhodobě, ale nebude to možné dřív než za rok," odhadla policejní mluvčí Andrea Cejnková. Podle Bielka to kvůli organizačním opatřením bude trvat spíš dva roky.

Význam úsekového měření je podle policistů především ve výchově řidičů. „Jde o to, aby se řidiči naučili respektovat dopravní nařízení. Osvědčilo se to třeba ve Zlíně. Jenom tak v Brně bude fungující organizovaná doprava bez kolapsů," vysvětlil jihomoravský policejní ředitel Leoš Tržil.

Omezení rychlosti má podle něj totiž návaznost na projíždění křižovatek. „Existuje určitý algoritmus, který je ale založený na omezené rychlosti. V okamžiku, kdy řidiči toto nařízení nerespektují, celý systém spadne," uvedl ředitel.

Plány o dalších radarech ve městě rozčílily Brňana Kamila Petráška. „Město investuje jen do možností, jak obírat řidiče o peníze. Byl bych radši, kdyby se dalo jezdit po opravených silnicích, než aby na mě všude mířily kamery," vysvětlil muž.