„Nejhorší je situace zkraje týdne, kdy míří na německé hranice a dál auta z Balkánu. V opačném směru je nemožné zaparkovat naopak na konci týdne, kdy se řidiči nákladních aut vrací. Pokud nestihnu zaparkovat do čtyř hodin odpoledne, už to ani nemusím zkoušet - místa nebudou," přiblížil.

V budoucnu by se měly problémy řidičů kamionů s odstavením vozidla, aby si mohli udělat povinnou přestávku, zmírnit. Na jihu Moravy postupně přibudou na dálničních odpočívadlech stovky nových parkovacích míst. Vzniknou například u dálnice D2 mezi Brnem a hranicemi se Slovenskem. „V letošní stavební sezoně plánujeme začít s opravou povrchu odpočívky Lanžhot vpravo směr Bratislava. Připravujeme i přestavbu protější levé odpočívky ve směru na Brno. Jedná se o navýšení kapacity parkovacích míst zejména pro kamiony," zmínila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Více parkovacích míst vznikne také po rozšíření stávající odpočívky Zeleňák na obou stranách D2 u Velkých Němčic na Břeclavsku. Státní silničáři už mají územní rozhodnutí, letos plánují požádat o stavební povolení. Zeleňák se má rozšířit o 114 míst k zaparkování, odpočívka u Lanžhota o sedmačtyřicet.

Vytížená křižovatka ulic Oslavanská a Tomáše Procházky v Ivančicích na Brněnsku.
Přeměna smrtelné křižovatky v Ivančicích na kruháč: zdemolují domy a stánky

Navýšení parkovacích míst je v plánu také na odpočívce u nejvytíženější D1 u Vyškova ve směru na Brno. Naproti připravují stavbu nového odpočívadla. „Stavba této nové odpočívky i rozšíření stávající by mohlo začít na konci roku 2024,“ nastínila Trubelíková. Rozšíření odpočívadla plánují v budoucnu také na D1 v Brněnských Ivanovicích před sjezdem na Slatinu.

Dohromady 482 parkovacích míst pro osobní a nákladní auta, autobusy a karavany vznikne na nové odpočívce na obou stranách dálnice D52 u pohořelické místní části Smolín. Stavba se nyní nachází v procesu posuzování vlivu na životní prostředí. „Původní varianta byla u Nové Vsi, z té jsme měli větší strach. Lokalita u Smolína je lepší. Díky vzdálenosti by neměl vznikat hluk z odpočívky v obydlené oblasti. Ale zase je místo problematické, protože jsou tam chráněná ložiska živce," řekl pohořelický starosta Miroslav Novák.

Podle zástupců sdružení dopravců Česmad Bohemia dlouhodobě chybí na dálnicích v celé republice asi dva tisíce parkovacích míst. „Tento problém jsme si částečně přinesli z minulosti, kdy nové dálniční úseky vznikaly bez patřičných parkovacích kapacit. Změna současného stavu je velmi obtížná, protože kromě klasických finančních otázek je zde problém s výkupy pozemků, ekologickými aktivisty a především často s odporem obyvatel," sdělil mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Brněnská hromadná doprava už přes měsíc jezdí podle prázdninových jízdních řádů. Spoje jsou často plné k prasknutí.
Přeplněné spoje v Brně: kočárek se málem nevejde do trolejbusu, najíždí na nohy

V posledních letech je podle něj viditelná snaha představitelů Ředitelství silnic a dálnic situaci zlepšit. „Bohužel i s vidinou stále se zvyšující intenzity dopravy nelze doufat, že před rokem 2030 dosáhneme vyhovujícího stavu," podotkl Felix. Loni bylo na dálničních odpočívkách v České republice 3032 stání. Státní silničáři uvedli, že v roce 2040 bude potřeba až 7600 míst.

Podle řidiče Baláše je v zahraničí situace s parkovacími kapacitami pro kamiony většinou podobná, možná jen mírně lepší. „Například v Německu jsou vybudované takzvané autohofy, ale i jejich kapacita je brzy plná," doplnil řidič.