Nečekaný úspěch má letošní nápad brněnského dopravního podniku, jak zaplnit volná místa řidičů autobusů. Vábení vysokoškoláků na řízení nočních „rozjezdů“ přilákalo od října už jedenáct studentů. „A to je velmi hezké číslo. Nemáme zatím delší zkušenost, takže nemůžeme s ničím porovnávat, ale ohlas byl podle našeho názoru velký,“ pochvalovala si úspěch mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Jedním z těch, kteří už autobus brněnského dopravního podniku zkušebně řídí, je i František Černín. Ten už jako malý kluk měl sen jako mnoho dalších. Chtěl být popelářem nebo řídit něco velkého. Nyní si tak svůj sen z dětských let díky dopravnímu podniku může splnit.

„Když jsem zjistil, že existuje možnost, jak si řízení autobusu vyzkoušet, tak jsem nemohl odolat. Bude to určitě zajímavá zkušenost,“ vysvětlil Černín, který třetím rokem studuje sociologii a politologii na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.

Podle něj jde oboje zvládat dohromady, se školou tak problémy zatím nemá. „Během týdne se individuálně domlouváme na jízdách. V pátek a sobotu pak bývá školení. Takže se dá zvládat oboje dohromady,“ doplnil Černín.

Kromě něj se od října přihlásilo dalších deset studentů, kteří mají o brigádu zájem. Podle zástupců dopravního podniku je kvalitních řidičů málo, takže studentskou výpomoc vítají. Nyní si jedenáctka studentů rozšiřuje řidičský průkaz na skupinu D. „To by měli stihnout do konce letošního roku. Během ledna by pak měli nastoupit na školení,“ doplnila Pohanová.

Začnou v dubnu?

Studenti museli po přihlášení projít psychotesty a lékařskou prohlídkou. Tam obstáli všichni. Po rozšíření řidičského průkazu na skupinu D je vždy čeká sto čtyřicet hodin teorie i praktických jízd. Potom následuje ještě dalších patnáct pracovních dní zkušebních jízd po městě.

Do ostrého provozu by tak mohli studenti nastoupit možná už během dubna. „Vše se trochu prodlužuje, protože studenty teď čeká zkouškové období,“ podotkla Pohanová.

Dopravní podnik se na studenty zaměřil hlavně proto, že řidičů autobusů je málo. „Zájemců je sice hodně, ale velké množství lidí neprojde psychotesty a zdravotními prohlídkami,“ vysvětlila Pohanová.

Mladé zájemce láká dopravní podnik i na rozšíření řidičského průkazu na skupinu D zdarma. Studentovi stačí mít jednadvacet let, čistý trestní rejstřík a řidičský průkaz skupiny B. Zbytek jim obstará dopravní podnik. „To byl také jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl brigádu dělat. Je to jistota, že i když mě vyhodí ze školy, nebo budu mít problém s nalezením práce, tak mohu dělat právě řidiče autobusu,“ podotkl Černín. Jedinou podmínkou dopravního podniku je, aby si studenti během tří let odpracovali alespoň 250 směn.

Studenti se mohou hlásit i nadále přes studijní oddělení na svých fakultách. „Omezuje nás jen to, že další lidi můžeme proškolovat, až budeme pořádat další kurz. Což bude, až se přihlásí dostatek zájemců,“ dodala Pohanová.

Osloveným Brňanům, kteří městskou hromadnou dopravou cestují, nápad dopravního podniku nevadí. Někteří si však myslí, že studenti jsou na tak zodpovědnou práci příliš mladí. „Autobusy jezdím často, tak mám trochu strach, jestli budou dostatečně zkušení. Také nevím, proč tuto práci nabízejí jen studentům, když mnoho lidí hledá zaměstnaní,“ podotkl třeba Josef Pavlík.

Odbory jsou proti

S novým nápadem nejsou spokojení současní řidiči brněnského dopravního podniku. „Studenti mají v podstatě nulovou praxi. Bylo by lepší, kdyby vedení nějak motivovalo stávající řidiče. Ti by pak neodcházeli,“ myslí si šéf odborářů brněnského dopravního podniku Otakar Mokrý.

Nápad najímat studenty není nový, dopravnímu podniku se poprvé osvědčil už před dvaceti lety. „Tehdy u nás vysokoškoláci začínali jako tramvajáci. A to proto, že na řízení tramvaje tehdy byla výjimka. Řídit ji tedy mohli lidé už od dvaceti let. Nyní je hranice jednadvaceti let. Někteří z tehdy najatých lidí u nás přitom pracují dodnes,“ podotkl vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Čtěte více v pátečním vydání Brněnského Deníku Rovnost