Robot se složí sám. Díky laserovému paprsku

Brno - Vesmírné plachetnice, které budou brázdit kosmický prostor podobně jako vodní hladinu, pomůže jednou sestrojit objev z Brna. Vědci z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd v laboratoři totiž potvrdili princip světelného tažného paprsku.

27.1.2013

Laserový paprsek. Ilustrační foto.Foto: archiv

„Už dříve se přišlo na to, že laserový paprsek může postrkovat částice dopředu. Nám se podařilo zařídit, aby se částice pohybovaly i v protisměru," říká vedoucí výzkumného týmu Pavel Zemánek. Ve vesmíru se světelný pohon testuje už několik let. „Dosud se však objekty mohly díky proudícím fotonům pohybovat jen od Slunce," doplňuje.

Na nápadu začal tým vědců pracovat před pěti lety. „Věděli jsme, že to může fungovat, a chtěli jsme to dokázat v praxi. Také jsme hledali využití tohoto jevu," říká vědec.

Představy tažných paprsků známých ze sci-fi filmů jsou podle něj přehnané. Zemánek věří ve využití vynálezu v biologii nebo medicíně. „Naše vize je, že budeme mít kapku vody s plovoucími mikročásticemi. Když na ni posvítíme světlem, částice se uspořádají, vzájemně provážou a začnou se pohybovat stejným směrem. Už je umíme také třídit. A to tak, že některé se pod dopadajícím světlem vydají doprava a jiné doleva," popisuje pokrok Zemánek.

Ve vzdálenější budoucnosti to otevírá cestu například k mikrorobotům, kteří se díky světlu sami složí a přepraví i na větší vzdálenost. O objevu už informoval uznávaný vědecký časopis Nature Photonics.

V současnosti se Zemánkův tým snaží získat grant na další výzkumy a rozšíření svého vynálezu mezi světové vědce. „Chceme naši výzkumnou sestavu uzpůsobit tak, aby se dala přidělat na běžný mikroskop," dodal.

Autor: Petra Kozlanská

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE

Lampionového průvodu při příležitosti výročí 17.listopadu se zúčastnily stovky lidí.

Studenti šli hlavou proti zdi, zaznělo na připomínce listopadových událostí

Vandal v Moravském krasu umisťuje znaky s moravskou orlicí.

Zničené cedule s českým lvem nahradily nové. Řádění vandala prozatím ustalo

OBRAZEM: Nevzhledný vnitroblok ožil. Zkrášlila ho malba Staré radnice i šaliny

Brno - Pohled na brněnskou Starou radnici ve Václavské ulici svádí k návštěvě. Odvážlivci ale narazí, a to přímo do zdi. Radnice je totiž namalovaná.

Husovický tunel uzavřela nehoda. Řidič při epileptickém záchvatu narazil do zdi

Brno /FOTO/ - Dopravní nehoda uzavřela v pátek v devět hodin ráno Husovický tunel v Brně. Uzavřená byla roura B, policisté museli odklánět dopravu přes Merhautovu ulici. Řidič auta se zranil.

Na babetách ujeli na Islandu dva tisíce kilometrů. Trajekt domů málem nestihli

Brno – Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů. Putování za krásami Islandu mělo svá úskalí, cestu jim ztěžovalo počasí a nepřítomnost asfaltových cest.

Erasmus slaví kulatiny. Za studiem cestují tisíce studentů, počet zájemců roste

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Díky studijnímu pobytu programu Erasmus se právě teď učí v zahraničí téměř tisíc studentů brněnských vysokých škol. Do ciziny vyjíždějí už dvacátý rok. Poznávají přitom nové lidi, jejich kulturu i systém výuky na evropských univerzitách. Ještě více přijíždí zahraničních studentů do Brna. Učí se jich zde necelých dvanáct set.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.