Město sáhlo k tomuto opatření, aby byla pro lidi MHD cenově atraktivnější a méně využívali aut. Zároveň jde o pobídku k tomu, aby si nahlásili trvalé bydliště do Brna. Řada lidí totiž v Brně dlouhodobě bydlí, ale trvalé bydliště zde nemá a město tak za ně neinkasuje podíl z daní. Ti, kteří za odpad 670 korun ročně neplatí, nemají na dotaci od města nárok.

Podle mluvčí dopravního podniku Barbory Lukšové si roční nezlevněný kupón kupuje průměrně 27.000 lidí ročně. Čtvrtletních nezlevněných kupónů se prodá ročně přes 100.000, měsíčních přes 200.000.

Dotace od města bude také navázaná na koupi jízdenky v e-shopu, i když papírové kupóny budou zachované. Od ledna totiž dopravní podnik zavádí možnost nahrát si jízdenku na platební kartu. „Cestující už nebude muset chodit na přepážku. Přijde k nám už pouze jednou pro kontrolu osobních údajů a poté už si bude obsluhovat nákup z e-shopu. Systém je zabezpečený na úrovni bankovních standardů," řekl minulý týden vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl.

Bankovní karta bude zatím fungovat pouze v zónách 100 a 101, tedy v Brně, ale počítá se s postupným rozšířením na celé území kraje. Lidé, kteří nebudou chtít mít nahranou jízdenku na platební kartě, kterou mají k účtu, mohou si od dopravního podniku vzít kartu bez vazby k účtu. Zatím není jisté, zda to bude zadarmo, nebo za úplatu.

Díky slevě přestane být roční jízdenka jedna z nejdražších v republice. V Praze stojí 3650 korun, ale například v Liberci od 4970 do 5520 korun. V Ostravě stojí 4702 korun, v Plzni to bude od ledna 3974 korun.