Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rok 2030: Z Brna do Prahy vlakem za hodinu

Brno /ANKETA/ – Cesta z Brna do Prahy za hodinu. Do Jihlavy za dvacet minut. Pokud lidé nevlastní soukromé letadlo, zní to spíše jako název kapitoly vědeckofantas­tického románu.

6.6.2013 29
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Tomáš Kubelka

Trasu mezi dvěma největšími městy republiky nedokážou lidé zvládnout rychleji, než v dvojnásobné době. „Autobusem či vlakem to trvá dvě hodiny a půl. Autem jsem v Praze za dvě hodiny, pokud dodržuji předpisy. Je to pro mne o to nepříjemnější, že dvakrát či třikrát týdně musím do hlavního města za prací," stěžuje si třeba Brňan Radim Šafařík.

Nyní se ovšem otevírá možnost, že na vrcholu své kariéry bude cestovat opravdu jen hodinu. Železničáři totiž oprášili plán na stavbu vysokorychlostní vlakové tratě kopírující dálnici D1. „Letos začneme s aktualizací studie trasování vysokorychlostních tratí. Prioritou je pro nás spojení Lovosice – Praha – Brno – Ostrava. Bude určená pro vlaky s rychlostí nad dvě stě kilometrů v hodině. Pojedou tam 230 až 250 kilometrovou rychlostí. Spojení z Brna do Prahy se zkrátí o hodinu a půl," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Lidem se tento záměr líbí. „Zní to fantasticky. Z centra Brna bych mohla být v Praze rychleji, než třeba v Žebětíně. Jen doufám, že se podobný projekt nebude odkládat do nekonečna," řekla Eliška Zedníčková.

Plán má podporu také na brněnské radnici. „Doprava po dálnici D1 tak bude mnohem méně atraktivní. Cesta do Prahy bude srovnatelná cestě po městě. Vlaky přitom Brňané hojně využívají," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Stavba ovšem má být velmi náročná. Vyžaduje totiž řadu technických opatření, jako je třeba oplocení či mimoúrovňové křižovatky. Mluví se o ceně tři čtvrtě miliardy korun za kilometr. „Celkově bude stát až stovky miliard korun. Ale je možné na ni žádat o evropské peníze," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Právě kvůli účasti v evropských dotačních programech je nejdřívější datum začátku stavby v roce 2020. „V té době dostavíme tratě koridorové a můžeme začít čerpat peníze na vysokorychlostní," řekl mluvčí železničářů Ptačinský. V roce 2030 pak může být spojení Prahy a Brna hotové. Nejpozději v roce 2050 pak podle ministerstva dopravy bude hotové spojení od severních hranic s Německem přes Prahu a Brno na Slovensko.

Železničáři se nyní soustřeďují hlavně na zpracovávanou studii. „Ukáže, zda jsme schopni takovou trať postavit a uživit," řekl mluvčí.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je podobná trať nezbytná. „Vysokorychlostní železnice je už v Evropě standard. Chystá je i Polsko a staví například Turecko, které je brané stále spíše za rozvojovou zemi," řekl. Dodal, že dráhy mohou na podobné trati provozovat současné soupravy Pendolino, či RailJet, které dostanou příští rok. Podle náměstka primátora Kotziana, je plán na rychlou trať také argumentem pro odsun nádraží na jih od centra. „Je to reálná a mnohem levnější varianta. Do centra by musel vést tunel už od Kohoutovic," řekl Kotzian. Lidé z koalice Nádraží v centru s tím ale nesouhlasí. „Tunel by vedl ve skále, což je lepší podloží pro stavbu, než v sedimentu, jako u Královopolských tunelů. Navíc by odpadlo drahé mimoúrovňové křížení pod Starým Lískovcem," uvedl Tomáš Alter z koalice.

Autor: Petr Jeřábek

Je podle vás rychlovlak zbytečná investice?

ANO

15 %

NE

85 %

Hlasovalo: 137

Anketa byla ukončena

6.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:
Hokejista Martin Erat.

Kometa vyzve Hradec s jistým Rybárem. Bez Káni v sestavě

Ilustrační foto

Teplý říjen na jihu Moravy. Na třech místech padnul více než padesátiletý rekord

Protest u továrny v Modřicích: přesouvají nás bez souhlasu, stěžují si pracující

Modřice – Přibližně 270 zaměstnanců společnosti CommScope v Modřicích u Brna bude mít smutné Vánoce. Ke konci letošního roku přijdou o práci. Podnik přesouvá výrobu antén do Číny. Kromě samotné ztráty práce se lidem nelíbí ani podmínky, za jakých v továrně končí. Dvě sta zaměstnanců proti nim ve čtvrtek protestovalo poblíž modřického závodu. 

Odpor k politikovi dal rázně najevo. Muž rozkopal volební stánek v centru Brna

Brno - Poškozením volebního stánku vyjádřil svůj politický názor ve středu pozdě večer muž na brněnském náměstí Svobody. Třiatřicetiletý Slovák tam opakovaně do stánku politického hnutí kopal, až rozbil jeho skleněnou výplň.

OBRAZEM: Záchranné týmy lidem radily, jak správně používat reflexní prvky

Brno /FOTOGALERIE/ – Módní přehlídku reflexních doplňků návštěvníkům čtvrteční akce na Moravském náměstí připravili jihomoravští policisté. Na akci s názvem Ať nás vidí ten, kdo řídí hosty upozornili organizátoři na možnosti, kterými mohou lidé zabránit nehodám. „Chceme zdůraznit důležitost bezpečnostních doplňků. Je potřeba, abychom byli vidět, protože život máme jen jeden,” uvedla nadpraporčice Petra Hrůzová. Dopravní nehoda chodce a vozidla má podle ní vždy tragické následky.

Protest v ulicích studentům nepomohl. Rektorem veteriny se stal Alois Nečas

Brno – Rektorem Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně se ve čtvrtek stal současný děkan Fakulty veterinárního lékařství Alois Nečas. „Do funkce po jmenování prezidentem nastoupí 1. února 2018,“ potvrdila mluvčí univerzity Jana Příkazská.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení