Přesně rok od otevření kilometrové podzemní stavby za dvě miliardy korun jsou spokojení především lidé z Králova Pole. „V ulicích je poznat, že aut jezdí méně. Třeba přejít silnici na Slovanském náměstí či v Husitské ulici mi už nepřipadá tak nebezpečné jako dřív," řekla Pavla Černá.

Úlevu městské části potvrdil i její starosta Roman Vykoukal. „Intenzita dopravy je určitě o čtvrtinu nižší. Lidé jsou spokojení. Navíc může na podzim začít oprava Dobrovského ulice, kde během stavby tunelů nebyly jiné stavební práce povolené. A také rekonstrukce koupaliště Dobrák," uvedl starosta.

Jenže o podobné úlevě jako Královopolští všichni Brňané mluvit nemohou. Devět tisícovek aut, která denně projedou tunely do Žabovřesk, se totiž musí vměstnat do jediného jízdního pruhu v Žabovřeské ulici. „Je to jako úzké hrdlo trychtýře. Auta se chvíli po vyjetí z tunelů zastaví a pohybují jen krokem. Ve špičce ani nemá cenu tudy projíždět. Raději jedu městem. I když tam zase zdržují semafory," přiznal Martin Svoboda.

Špunt se posunul

Jako problematickou hodnotí Žabovřeskou též dopravní policisté. „Otevření tunelů pomohlo. Ale špunt městského okruhu se posunul směrem k Pisárkám," konstatoval policejní mluvčí Pavel Šváb.

Zácpy v Žabovřeské má vyřešit její rozšíření na čtyři jízdní pruhy. Ambiciózní projekt za tři miliardy korun počítá s přemístěním tramvajové trati do tunelu pod Wilsonovým lesem.

Jenže podobně jako předtím Královopolské tunely, nabírá další a další zpoždění. Původně totiž chtěli silničáři začít se stavbou už loni na podzim. A podle náměstka primátora Roberta Kotziana přijde další zdržení. „Stát chce pro nás nepochopitelně vypsat zakázku na projektovou dokumentaci tak, že se místo příštího roku začne stavět v roce 2015 nebo až 2016. Stavba má přitom územní rozhodnutí a jedna ze dvou etap je těsně před vydáním územního povolení," nelíbí se Kotzianovi.

Hotovo? 2035

Odhadovat začátek stavby přitom nechtějí ani silničáři. „Její zahájení bylo již několikrát odloženo. Nelze tak říct nic bližšího o termínech," přiznal Robert Nedbálek z brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic.

Podobně tomu podle něj je také u dalších částí městského okruhu. „Podklady a povolení pro zahájení stavby máme také u úseků Tomkovo náměstí a Rokytova," řekl Nedbálek.

Termín dokončení těchto částí okruhu v roce 2020 tak není moc reálný. Silničáři si přitom potřebnost všech nachystaných úseků okruhu uvědomují. „Dokud nedostavíme úseky navazující na tunely v Žabovřeskách a Husovicích není ani kapacita Královopolských tunelů využita úplně," řekl Nedbálek. Celý městský okruh má být podle původních plánů hotový v roce 2035. „Dostavba do tohoto data je zatím stále reálná," podotkl Nedbálek.