Právě sliby opozice brněnské koalici nejvíc vyčítá. „Pořád rozjednávají nové věci, které nedotáhnou. Například pozastavili prodej bytů. Neřekli ale, co s nimi dál," poukázal opoziční zastupitel za TOP 09 Jaroslav Kacer, jak radní v čele s náměstkyní primátora za lidovce Klárou Liptákovou odsouhlasili stop privatizaci městských bytů.
Za první čtvrtinu svého funkčního období ovšem stihli radní mnoho ze svých závazků už splnit. „Nejpodstatnější je, že jsme vyjednali odkoupení většinového podílu ve společnosti Veletrhy Brno," vyzdvihl primátor Petr Vokřál z hnutí ANO. Podpis smlouvy s dosavadním německým vlastníkem Messe Düsseldorf má posvětit až prosincové jednání zastupitelstva.
Otevřená radnice
Podle primátorova náměstka za zelené Martina Andera koalice udělala důležitá rozhodnutí už na svých prvních schůzích. „Zveřejňujeme například jmenovité hlasování radních. Jednání rady je jinak totiž neveřejné. Otevíráme se více Brňanům, a jiná města se od nás mohou učit," tvrdí Ander, který se zasadil o obnovu úřadu městského architekta.
Koaliční politici kromě nového územního plánu odsouhlasili i rozsáhlé dopravní stavby za miliardy, jako je například prodloužení tramvajové linky do bohunického kampusu či nový fotbalový stadion za Lužánkami. „Důležité bude také, jak se vypořádáme s referendem o přestavbě brněnského železničního uzlu," nastínil Vokřál výhled do budoucna.
Právě debata o poloze hlavního nádraží způsobila na začátku září zatím největší rozepři v koalici. Vokřál ohlásil spuštění nového informačního webu o přestavbě, který podle koaličních partnerů upřednostňoval nádraží v odsunuté poloze. Zelení a lidovci jsou přitom dlouhodobě známí svým postojem proti odsunu nádraží. „Takto zahájit pokus o nestranné informování lidí je krajně nešťastné," zhodnotil tehdy Ander.
Podle politologa Michala Pinka z Masarykovy univerzity zatím ale i v konfliktních tématech působí koalice jednotně. „Není vidět žádný tříštící bod," poznamenal odborník.
Jinak vztahy mezi vládnoucími stranami vidí zastupitel za ODS Libor Šťástka. „Jsou napjaté, v některých stranách je to už vidět," připomněl konflikt v brněnském předsednictvu hnutí ANO.
Jeho členové vyzvali 12. října svého radního Tomáše Kratochvíla k rezignaci. Zda ve funkci setrvá, rozhodne zastupitelstvo 10. listopadu.
Opozičním politikům osloveným Rovností nejvíc vadí náměstek za hnutí Žít Brno Matěj Hollan. Na posledním zastupitelstvu se jej komunističtí zastupitelé neúspěšně pokusili odvolat. Vadil jim jeho výrok, že se Brňané podíleli na holocaustu. Hollan se za něj později omluvil. Podle komunistického zastupitele Jiřího Hráčka se komunisté pokusí Hollana odvolat znovu.
Jízdné bude levnější, říká Ander
Brno – Levnější roční předplatné v hromadné dopravě pro Brňany do dvou let. Slib, který dala ještě před loňskými komunálními volbami Strana zelených svým voličům. K jeho splnění se zavázaly i další strany vládnoucí brněnskému magistrátu v koaliční smlouvě. Do dvou let.
I přesto diskuze o zlevnění takzvaných šalinkaret neprobíhá tak, jak si zelení před volbami představovali. „Jsem z toho trochu rozladěný. Myslím, že se mohlo o jízdném jednat mnohem rychleji. Tak jak je zahrnutý bod o slevě v koaliční smlouvě, jej ale splníme. Tedy nejpozději za rok," uvedl náměstek primátora za Stranu zelených Martin Ander. Ten se na brněnském magistrátu stará o životní prostředí a územní rozvoj a plánování.
O brněnské dopravě, a tedy i ceně jízdného, rozhoduje náměstek z hnutí ANO Richard Mrázek. „Těžko se pak plní slib, když do mojí působnosti ani příslušný problém nespadá," vysvětlil Ander.
Ukážou až analýzy
Zelení přitom již dříve avizovali, že si od snížené ceny slibují větší zájem o hromadnou dopravu ve městě a tím i snížení počtu aut v brněnských ulicích. Inspirovali se tak zelenými z rakouské Vídně, kde po zlevnění jízdného ubylo aut několikanásobně.
Podle Mrázka ale není možné v současnosti ceny jízdného snížit, protože by městu pak chyběly peníze v jeho rozpočtu. „Čekáme na výsledky různých analýz, které nám ukážou, kde jinde můžeme z rozpočtu peníze brát a jak celé zlevnění udělat. Nemůžeme kvůli jednomu slibu příliš zatížit rozpočet," obhajoval Mrázek pomalé jednání.
Cena šalinkarty by se podle něj mohla od roku 2017 snížit i o pětadvacet procent. Za základní roční jízdné by tak Brňané ušetřili téměř dvanáct set korun. „Jen za prvních devět měsíců jsme ročních jízdenek prodali skoro třicet tisíc," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.
Politolog Pink: Zatím spolupracují bez problémů
Brno – Barevná kola hnutí Žít Brno z ulic zmizela více než před rokem. S nimi pro mnohé Brňany zmizely i tváře brněnských politiků. „Běžní lidé ani nevědí, kdo na magistrátu vládne," tvrdí politolog Masarykovy univerzity Michal Pink.
Jak jako odborník hodnotíte roční působení současné koalice na magistrátu?
Lze říci, že se koaliční partneři poznali a již vědí, co čekat. Nemyslím si, že by jejich spolupráce byla nějak problémová. Navenek působí jednotně, případně není viditelný žádný výrazný štěpící prvek.
Mohla by mít současná krize koalice v Praze, kde je hnutí ANO také nejsilnější strana, dopad na brněnskou politiku?
Záleží na vnitřních pravidlech jednotlivých stran, jestli mají uzavřené nějaké dohody, které neznáme. Spíš si ale myslím, že ne.
Jak se projeví na komunální úrovni krajské volby v příštím roce?
Nelze to předpovídat. Na krajské úrovni často zmizí ideové hodnoty stran a větší roli hrají při hledání spojence osobní sympatie.
Jak podle vás práci radních vnímají Brňané?
Z výzkumu, který teď dokončujeme, vyplynulo, že běžný volič ani neví, kdo z politiků na magistrátu plní jakou funkci.
Jsou současní radní aktivnější v porovnání s bývalými představiteli města?
Koalice není výraznější ani viditelnější. To ale není tak úplně špatně. Dělají svoji práci, aniž by si toho lidé všimli.