Přes třiatřicet tisíc pěších prošlo místem od začátku července. Za stejnou dobu jím projelo i víc než šestatřicet tisíc cyklistů. I když podjezd pod Heršpickou ulicí u řeky Svratky v brněnských Štýřicích využívá denně velké množství lidí, i po roce od těžké nehody dvou cyklistů stále čeká na úpravy, které zajistí, že se stane bezpečnějším pro chodce i lidi na kole.

Kvůli současnému stavu i chování cyklistů tam každý den pořád hrozí nebezpečné situace. Ve směru od Renneské třídy vjíždí částečně za roh, kam téměř do poslední chvíle nevidí. Zároveň se musí uprostřed vyhýbat protijedoucím. Chodci mají po stranách vyznačené cesty. „Když jedou dva cyklisté proti sobě a vyhýbají se, je to nebezpečné, zvlášť když jdu s kočárkem," řekla přímo na místě reportérovi Deníku Rovnost Tereza Orságová. Uvítá proto úpravy, které zamezí vzniku nebezpečných situací.

Podjezd pod Heršpickou ulicí v Brně.
Podjezd pod Heršpickou je podle některých nebezpečný. Pomoci mají nové značky

Podjezd patří společnosti CTP Invest, která nedaleko vybudovala před lety kancelářský komplex, kam dochází stovky zaměstnanců. Zástupci firmy navrhli nové řešení dopravní situace upravující provoz v podchodu. „Jeho součástí jsou nová svislá dopravní značení upozorňující na dbání zvýšené opatrnosti, dále pak vodorovné vizuální zpomalovací prvky. Nyní je návrh ve schvalovacím procesu u všech dotčených orgánů veřejné správy," sdělil za firmu Petr Ulman.

Doplnil, že v případě potřebného schválení předpokládají provést úpravy do konce letošního roku.

Ulman zároveň upozornil, že je podjezd zkolaudovaný pouze pro pěší provoz a jeho parametry neumožňují smíšený provoz cyklistů a pěších. O jeho rozšíření ale zástupci CTP Invest neuvažují. „Technicky to nelze, ale při vybudování protipovodňových opatření se počítá se zřízením druhé komunikace přímo pod mostním tělesem na břehu řeky, čímž se výrazně odlehčí provozu v podchodu a přispěje to tak k větší bezpečnosti," poznamenal Ulman. Ochranu proti velké vodě začnou stavbaři budovat na podzim.

Právě rozšíření v současnosti zhruba čtyři metry širokého podjezdu minimálně o polovinu a ideálně o stejnou délku je podle Michala Šindeláře ze spolku Brno na kole dlouhodobým řešením pro zajištění větší bezpečnosti v místě. „Krátkodobě je nutné hned průjezdy zklidnit. Za celý rok od nehody cyklistů tam ale firma CTP nedala optickou brzdu ani dopravní značení upozorňující, že je potřeba jet pomalu," kritizoval Šindelář.

Ilustrační foto
Čelní srážka cyklistů na stezce v Brně: oba jsou vážně zranění v nemocnici

Loni v listopadu se u podjezdu objevily dopravní značky, které cyklisty vyzývaly, aby sesedli z kola. V místě ale stály nelegálně, úředníci magistrátního odboru dopravy o jejich umístění nevěděli. Zakrátko proto byly z místa odstraněny.

Značení mělo zabránit, aby se tam stala další nehoda podobná té z konce loňského července. Při ní se zřejmě ve vysoké rychlosti srazili čelně dva lidé na kole. Žena vyvázla s těžkými zraněními, muž utrpěl středně těžká. Záchranáři je převezli do bohunické fakultní nemocnice.