Nová smlouva na provoz celkem sedmatřiceti vlakových jednotek má odlišné požadavky na odbavení cestujících a jejich obsluhu uvnitř soupravy. České dráhy je obsadí pouze strojvedoucími, klasické průvodčí přestanou cestující na linkách S2 a S3 vídat. Změna nastane i při nákupu jízdenky, některé prodavače za přepážkou nahradí automaty. „Týká se to celkem dvou stovek průvodčích, zejména vlakvecoucích a asi devadesáti pokladních," přilbížil člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

S dalšími administrativními pracovníky, jejiž náplň práce už nebude pro provoz vlaků Moravia potřebná, se změna dotkne více než tří stovek zaměstnanců Českých drah. „Máme pro ně připravenou celou řadu opatření a nabídek. Například přerozdělení či rekvalifikační kurzy. S každým budeme jednat individuálně," zaručil Ješeta.

Vlakvedoucí Českých drah nahradí průvodčí IDS, kteří budou ve vlacích Moravia a také na Znojemsku a Břeclavsku. „Počítáme zhruba se sto deseti lidmi, kteří budou v pětasedmdesáti procentech spojů," popsal náměstek jihomoravského hejtmana Jiří Crha. Kraj si od změny slibuje úsporu ve výši dvou set milionů korun.

Proti podmínkám nové smlouvy se nesouhlasně ozvali někteří opoziční zastupitelé kraje. „ Výsledkem záměru vedení kraje bude snížení bezpečnosti cestujících i jejich komfortu, zrušení pracovních míst proškoleného vlakového personálu a jeho nahrazení mimo jiné dosud nevysoutěženou bezpečnostní agenturou. O zvýšení počtu černých pasažérů nemluvě," shrnul předseda Klubu SOCDEM v zastupitelstvu Jihomoravského kraje Marek Šlapal.

Proti novému systému, který začne na jižní Moravě platit od prosince, vznikla i petice. Ke dni podpisu smlouvy měla bezmála čtrnáct set podpisů. Podle autora petice Michala Vonderky změna způsobí nedostatečnou bezpečnost cestujících a narušení spolehlivost provozování drážní dopravy. „Omezení pokladních přepážek či jejich úplné zrušení je zcela jistě špatný tah k nafouknutí problému zvanému černí pasažéři a je zřejmé, že cestující nebudou mít přístup k informacím ve stanici, ze které chtějí například cestovat," stojí dále v petici.

Vedoucí odboru dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický nicméně podotknul, že kraj počítá po zavedení avizovaných změn s tím, že tržby budou naopak vybírány lépe. „Počet průvodčích IDS bude nejvyšší v příměstské oblasti, kde dochází k největším únikům. Kontrolní skupina bude masivnější a bude moci přeskakovat z vlaku na vlak," upozornil.

V otázce bezpečnosti argumentuje vedení kraje tím, že dotčené vlaky jsou k jejímu zajištění dostatečně technologicky vybaveny. „Jednotky Moravia jsou vybaveny kamerovým systémem umožňujícím přehled o dveřích i vozidle před odjezdem," ubezpečil Petr Holeček z tiskového oddělení Jihomoravského kraje.

Nejproblematičtější zastávky, které jsou v oblouku a zastavují na nich dlouhé vlaky, jsou podle Crhy především v Bílovicích nad Svitavou a v Babicích. Tam proto bude na odbavení cestujících vždy dohlížet pracovník Kordisu.

Podle Ješety bude základní bezpečnost ve vlacích zaručena. „Musíme si říct, že nejde o její zvýšení. Pro strojvedoucí to bude větší zátěž, ale budou mít k dispozici potřebnou techniku," řekl náměstek generálního ředitele Českých drah.

Bez průvodčích na jižní Moravě některé vlaky jezdí už teď, například na lince S6. Jde ale o první případ, kdy budou vlakvedoucí chybět v tak kapacitních soupravách, jaké obsluhují linky S2 a S3. Vlaky na tratích mezi Křenovicemi, Brnem a Blanskem a mezi Tišnovem, Brnem a Židlochovicemi/Hustopečemi přepraví šedesát procent všech cestujících v rámci regionální dopravy a ročně ujedou čtyři a půl milionů kilometrů.

NEUNIKLO VÁM? Aktuální záběr stavby multifunkční haly v Brně. Prohlédněte si ji z výšky

Květnový pohled na stavbu multifunkční haly na výstavišti v Brně. | Video: Arena Brno