Kromě zřízení třetích pruhů je součástí také kompletní rekonstrukce povrchu, mostů či odvodnění. „Při rozšíření dálnice stavbaři postaví nové protihlukové stěny, díky kterým poklesne hlukové zatížení obyvatel v Brně a přilehlých obcích," zmínila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Na úsek mezi 194. a 196. kilometrem D1 naváže zkapacitnění mimoúrovňové křižovatky Brno-jih, tedy propojení dálnic D1 a D2. „Tento úsek je nejblíže k soutěži. Předpokládáme, že to bude v říjnu letošního roku. Stavba má stavební povolení, majetkově je prakticky dovypořádávána," poznamenal ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Starosta městské části Brno-jih David Grund věří, že rozšíření D1 přispěje ke snížení dopravy v městské části a pomůže i brněnské dopravě jako celku. Důležité je podle něj také vyřešení protihlukových opatření. „Doufáme, že ani tato zátěž nedolehne na obyvatele naší městské částí. Byl to jeden z hlavních aspektů, které jsme při přípravách sledovali, " sdělil před nedávnem Grund.

Primátorka Brna Markéta Vaňková.
Kdo stojí za snímkem primátorky? Přečtěte si, jak odpověděli brněnští politici

Podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka je potřeba navýšení dálniční kapacity neoddiskutovatelná. „Je otázkou, jestli už rozšíření nemělo být hotové před lety. Vzhledem k tomu, že jsou tam denně kolony. Abychom se v momentě, kdy bude třetí pruh v každém směru dokončený, nedostali do situace, kdy i ten bude málo," řekl Čížek s nadsázkou na přelomu loňského a letošního roku.

Černovická terasa? Schází povolení

Ředitel Fiala také oznámil, že v září nebo v říjnu chtějí žádat o stavební povolení na brněnskou průmyslovou zónu Černovickou terasa. „V tuto chvíli máme dokončenou inženýrskou činnost. Předpokládáme, že začátkem příštího roku budeme mít povolení a začneme soutěžit," věří Fiala.

Okolí autobusové nádraží Zvonařka v Brně.
Další dopravní omezení v Brně. Začaly opravy v Opuštěné a Zvonařce

Významným parametrem při vybírání vítězné firmy je podle něj délka stavby. Ta je mezi deseti až třiceti procenty váhy nabídky. „Například u zakázky na D46 bylo vidět, že nevyhrála nejlevnější, ale nejrychlejší nabídka. Náš předpoklad byl až dvě stavební sezony a zhotovitel nabídl sto devatenáct dnů. Peníze motivují stavební firmy, aby zefektivnily svoji práci," přiblížil ředitel brněnského závodu.

Fiala chce, aby u zmíněných úseků rozšiřování D1 začala stavba v letošním nebo příštím roce. „Černovická terasa je v tuto chvíli na hraně, tam to možná bude začátek roku 2025," odhadl.

Čekání na polohu terminálu Vídeňská

Další úseky zkapacitnění D1 u Brna jsou podle Fialy v různé fázi přípravy. „Máme dokumentace pro územní rozhodnutí, které s ohledem na novou legislativu už pravděpodobně nebudeme využívat. Oblast od Kývalky k Brno-centrum nyní výrazně koordinujeme s vysokorychlostní tratí, která se přimyká k dálnici. Některé stavební objekty jsme museli upravovat. Čekáme na některé parametry, například polohu terminálu Vídeňská," naznačil Fiala. Předpoklad zahájení stavby v roce 2026 nebo 2027 je ale podle něj reálný.

Rozšiřování D1 u Brna by mělo být podle nynějších plánů Ředitelství silnic a dálnic v roce 2030.