Obrovská bronzová socha se přesunula na generální prohlídku do ateliéru v Buštěhradu u Kladna loni. „Začali jsme na ní pracovat v říjnu, skončili jsme až letos začátkem dubna," řekl restaurátor a majitel firmy opravující dílo Ivan Houska. Do péče ji dostal proto, že celý park stavbaři mění. „Je možné, že se na své místo vrátí dřív, než přestavba skončí," myslí si mluvčí magistrátu Soňa Haluzová.

K výročí osvobození Brna sovětskými vojsky šestadvacátého dubna to ale podle ní rozhodně nestihne. Kvůli počasí a změně projektu se totiž opravy prodlouží a park se otevře nejdřív v polovině letních prázdnin.

Sporné dílo

Někteří lidé návrat sochy nevítají. „Nemyslím si, že se tam sovětský voják hodí. Na jeho místo patří něco jiného," řekla studentka Lenka Kašpárková. Názory jsou však různé. „Také bych tam chtěl třeba Janáčka, ale lidé by neměli zapomínat, co se tu dělo," uvedl Brňan Pavel Valenta. To si myslí i historik umění Jan Sedlák. „Byla to historická událost, nemá cenu to smést ze stolu," řekl.

Restaurátory při práci překvapila tlustá tmavá krusta, kterou na soše objevili. „Dlouho jsem si s tím lámal hlavu, než mi došly všechny souvislosti," řekl Houska. Podle něj krustu na soše za dlouhé roky vytvořili zaměstnanci technických služeb. „Socha stála kousek od lešení s tribunou na prvního máje, tak ji museli každý rok zkulturnit. Nebyli to ale odborníci, tak ji černili krémem na boty a natírali barvou. Aby vypadala hezky," vysvětlil restaurátor. Časem se tak podle něj na soše vytvořila hrubá slupka.

Paradoxně svou neznalostí technici sochu ochránili. Pod tlustou krustou se perfektně dochovala bronzová patina. „Měli jsme radost. S památkáři jsme se dohodli, že ji zachráníme," svěřil se Houska. Jeho tým čekala několikaměsíční mravenčí práce, když museli špachtlemi seškrabovat celistvou vrstvu černého krému a barvy. „Předtím byla socha hrubá jako smirkový papír, teď je mnohem hladší," popsal zásadní změnu restaurátor.

Sochu vyrobil roku 1955 umělec Vincenc Makovský. „Je to největší postava našeho sochařství. Socha je špičkové dílo," uvedl Sedlák. Podstavec navrhli architekti Bohuslav Fuchs a Antonín Kuriál.

JIŘÍ HANÁK