O rozšíření letového řádu linek irské letecké společnosti Ryanair brněnské letiště bojuje už pět let. Bez úspěchu, letadla s modrožlutým logem největší evropské nízkonákladové společnosti z Tuřan momentálně odlétají jen směrem k londýnskému Stanstedu. Teď má ale Brno šanci na úspěch blíž než dřív.

Pražská Ruzyně totiž odmítla přistoupit na návrh Ryanairu, který jí nabídl přes třicet mezinárodních linek, umístění šesti letadel a práci pro další dva tisíce lidí. Nesouhlasilo totiž s výrazným sníženým letištních poplatků. A irská společnost pověstná dravým stylem jí za to bez rozpaků dala sbohem. Zda teď projekt nabídne Tuřanům zatím Ryanair nepotvrdil. Ani nepopřel. „Nebudeme se k jednáním s letišti vyjadřovat. V současnosti jsme v kontaktu s víc než stovkou evropských letišť a novinky oznámíme, až budeme připravení o nich mluvit,“ uvedla mluvčí společnosti Ryanair Henrike Schmidt.

Ostražitě situaci komentoval i ředitel brněnského letiště Tuřany Tomáš Plaček. „Samozřejmě, že s Ryanair jednáme. Ale nejen s nimi. Snažíme se k nám nalákat každou leteckou společnost, o níž si myslíme, že ji může zajímat brněnský a jihomoravský trh. Konkrétní rozšíření spolupráce nebo změna letového řádu teď ale není na obzoru,“ řekl Plaček.

Nejsilnější hráč

Jiná česká letiště se přitom zájmem obsadit po Ruzyni mezeru na trhu netají. O spolupráci s Ryanair usiluje například letiště Pardubice. A Tuřany hodnotí v případné partii jako nejsilnějšího protihráče. „Brno je určitě konkurence. Ryanair tam už létá. Procedury obsluhy letů tam jsou nastavené a společnost to letiště zná,“ konstatoval už dřív ředitel pardubického letiště Vít Málek. Ryanairu podle něj stačí v případě spolupráce pouze navýšit počet destinací. „Naopak Pardubice jsou pro společnost letiště zcela nové,“ myslí si Málek.

Podle ekonoma Ondřeje Moravanského, který se ekomickou politikou leteckých společností zabývá, ale Brno tak jednoznačným favoritem pro další spolupráci s Ryanair není. „S Brnem začala společnost v roce 2005 spolupracovat jako první, dokonce ještě před Prahou. Lety do Londýna sice rozšířili o linku do Gerony, pak ji ale zase zrušili. A dokonce lety do Stanstedu o něco omezili. Od té doby se střídavě mluví o rozšíření, ale nic se nestalo,“ upozornil Moravanský.

Po odchodu Ryanair z Prahy jsou podle něj pro Iry právě Pardubice mnohem atraktivnější. „Každý další cestující by letišti samozřejmě pomohl, stejně jako víc turistů by prospělo kraji. Ale obávám se, ež Brno je pro Ryanair příliš z ruky,“ řekl Moravanský.

Mnozí Brňané i přesto v rozšíření spolupráce Ryanairu a Tuřan doufají. „Samozřejmě by to bylo vynikající. Létám často, především po Evropě. A představa, že si můžu vybrat z desítek nových linek z Brna, je fajn,“ podotkl například Miroslav Švec.