Před nedávnem odpadla hlavní překážka stavby. Tedy odvolání spolku Voda z Tetčic proti územnímu rozhodnutí. Zamítl ho totiž jihomoravský krajský úřad. „Zaktualizujeme projekt a požádáme o vydání stavebního povolení. Modernizace v ideálním případě začne v roce 2020. Náklady odhadujeme na tři a půl miliardy korun,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Podle původních plánů měla stavba trvat zhruba dva roky.

Zda sdružení podnikne další kroky proti stavbě, není známo. Jednatel Josef Dvořák v předchozích dvou dnech nebral telefon a ani nereagoval na textové zprávy.

Železniční trať v novém bude elektrifikovaná a dvoukolejná. Cestování mezi Brnem a Zastávkou se zrychlí o deset minut. „Modernizace zvýší rychlost vlaků až na 120 kilometrů v hodině i kapacitu tratě,“ potvrdila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Průtahy v přípravě stavby komplikují situaci organizátorovi krajské dopravy, firmě Kordis. „Modernizací trati se výrazně zatraktivní spojení pro cestující, které teď nejsme v úseku schopní nabídnout v autobusové ani v železniční dopravě,“ podotkl ředitel firmy Jiří Horský.

Více spojů by uvítal třeba Jan Vaverka ze Zastávky. „Vlaky jsou dost obsazené, někdy musí cestující za jízdy stát. Časté bývá také zpoždění,“ řekl muž.

Součástí modernizace je i stavba zastávek v Ostopovicích a brněnské městské části Starý Lískovec. „Lidé z venkova se díky tomu dostanou snadněji třeba k bohunické nemocnici,“ zmínil Horský.

Rekonstrukci vítá také starolískovecký starosta Vladan Krásný. „Přestanou jezdit motorové vlaky a sníží se tím hluk, který k nám doléhá,“ nastínil.


MICHAL HRABAL, ZUZANA VRBECKÁ