Ruší se tím verdikt Nejvyššího správního soudu, který odmítl přezkoumat Územní plán velkého územního celku Břeclavsko. Ten počítá s rozšířením silnice R52 z dvouproudé na čtyřproudou komunikaci.

Úterním verdiktem se celý případ vrací zpět k Nejvyššímu správnímu soudu. Ten v předchozím rozhodnutí řešil otázku, zda vyhlášení územních plánů schválených před prvním lednem loňského roku má povahu obecné vyhlášky. „Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu z toho dovodil, že jejich zákonnost proto může kontrolovat pouze Ústavní soud, podobně jako je tomu u jiných nařízení a vyhlášek obcí jakožto územních samospráv,“ vysvětlil tiskový mluvčí Nejvyššího správního soudu v Brně Michal Lovritš. Protože Ústavní soud byl opačného názoru, vrátil ho zpět k projednání.

„Věřím, že se soudci vypořádají s dlouhým seznamem nezákonností, kterých se krajští úředníci při pořizování břeclavského územního plánu dopustili. Soud přitom již zrušil jiné územní plány i kvůli méně početným a méně zásadním pochybením,“ uvedl právník Ekologického právního servisu Pavel Černý.

„Toto rozhodnutí je pro občany bojující proti R52 klíčové. Právě při schvalování břeclavského územního plánu totiž mělo dojít k porovnání R52 s břeclavskou alternativou spojení Brna s Vídní. Jihomoravský kraj ji však zcela ignoroval a srovnání neprovedl. Nezákonně tak vybral variantu, která je podle studií odborníků mnohonásobně dražší,“ říká právnička servisu Daniela Konečná.

„Pokud Nejvyšší správní soud územní plán zruší, vezme tím jediný relevantní argument z rukou horlivých zastánců co nejrychlejší výstavby kontroverzní dálnice přes Pálavu,“ dodala Konečná. Právě ekologové a občanská sdružení od začátku nesouhlasí s rozšířením silnice v úseku z Pohořelic do Mikulova.

Dlouhodobým zastáncem trasy přes Novomlýnské nádrže je Jihomoravský kraj, který argumentuje domluvou s rakouskými partnery o napojení silnice R52 na dálnici A5 za hranicemi u Mikulova.

„Soud má od nás veškeré podklady, kde jsme vyargumentovávali, že jsme postupovali v souladu se zákonem. Příprava dokumentace na rychlostní silnice bude pokračovat dál. Není důvod to nějak zastavovat. Máme usnesení vlády, které říká, že silnice na Vídeň povede přes Mikulov,“ prohlásila náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková.

Zaráží ji rovněž argumenty zelených, že varianta přes Břeclav je levnější a ekologičtější. „To vůbec není pravda. Teď tam chtějí vyhlašovat chráněnou krajinnou oblast, protože jsou tam vzácné lokality. Jak tam chtějí vést čtyřproudou rychlostní silnici? Nerozumím tomu,“ zaráží se Procházková.

Ve hře o trasu spojení Brna s Vídní už byla spousta srovnávacích studií. Ty, jimiž se oháněli ekologové, vyšly pokaždé v jejich prospěch. Diametrálně odlišné posouzení má zase v rukou Jihomoravský kraj.