Nezdražujte dále hromadnou dopravu. Už je cena jízdenek na hranici únosnosti. Potřebné peníze musíte najít jinde. Před dnešním jednáním rady města Brna o zdražování jízdného posílají jednotlivým radním tyto vzkazy představitelé čtrnácti občanských sdružení.

„Je velmi pravděpodobné, že obyvatelé města Brna budou hledat alternativy v dopravě. Lze předpokládat, že spíše zvolí osobní auto než třeba kolo. To nese zdravotní a ekologická rizika. Úbytek cestujících navíc bude vyvolávat potřebu dalšího zvyšování cen,“ upozornil autor otevřeného dopisu Jakub Houška.

Čtrnáctka podepsaných občanských sdružení podle něj reprezentuje velkou část Brňanů. „Plánujeme sepsat i petici, kterou necháme podepisovat Brňany. Před zasedáním rady jsme ovšem na petici neměli dostatek času, proto jsme zvolili formu otevřeného dopisu,“ zdůraznil Houška.

Plán města zvednout jízdné zhruba o třináct procent od ledna příštího roku potvrdil brněnský primátor Roman Onderka před týdnem. „Tlačí nás k tomu náklady vyvolané inflací a především zvýšení daně z přidané hodnoty na čtrnáct procent,“ zdůvodnil Onderka.

Podle plánu radních má stát klasická hodinová dvoupásmová jízdenka pětadvacet místo dvaadvaceti korun a zmizet desetiminutová jízdenka, kterou nahradí čtvrthodinová za dvacet korun. Za roční šalinkartu pak podle jedné ze dvou variant Brňané zaplatí 4950 korun místo 4430. Tedy více, než lidé v Praze. Dopravní podnik tak má na výnosech z jízdného získat oproti letošku 83 milionů navíc.

Nespokojenci přitom mají na pokrytí ztrát způsobených zvednutím daně jednoduché recepty. „Podle nás je správné využít ke kompenzaci zvýšených nákladů zisky rozpočtu města. Třiašedesát milionů lze použít třeba z dividend Tepláren Brno. Navrhujeme také zvážit zavedení mýtného v centru města a peníze použít na placení hromadné dopravy,“ nastínili v dopise.

Tento návrh ale primátor Onderka odmítl. „Není možné ze zisku jedné firmy platit ztráty druhé. Peníze z dividend chceme použít na investice do rozvojových projektů, ne je takříkajíc projíst,“ zdůraznil Onderka.

Nevyhnul se ale ani kritice ze strany opozice. „Podle propočtů dopravního podniku vyvolá zvýšení DPH propad tržeb 29 milionů korun. Plán však počítá v obou variantách se zdražením, které zvýší tržby až o 63 milionů korun, tedy o více než dvojnásobek,“ kroutil hlavou šéf brněnské organizace strany Martin Ander.

Vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko ale jeho výtku odmítá. „Zdražovat musíme podle smlouvy s Jihomoravským krajem. Navíc je nutné si uvědomit, že zdražení není jen na jeden rok, ale pokryje i zvýšené náklady v dalších letech. A také není jisté, jak bude daň vysoká. Mluvilo se i o devatenácti procentech,“ připomněl Bielko.

Brňany ovšem nepřesvědčil. „Zdražení je výsměch lidem. Cena už teď neodpovídá službám,“ rozčiloval se například Martin Kolínský.