Vedoucí výpravy Kadlec cestu plánoval už dřív, ale sen se mu splnil až teď. Letos je to totiž už šedesát let od doby, kdy se začala vyrábět tato československá motorová legenda. „Trasa je poměrně známá a mnoho lidí má město Koločava stále v paměti, protože bylo kdysi součástí naší republiky," vysvětluje pětašedesátiletý Kadlec. Jeden ze tří strojů, které se zúčastnily výpravy, vlastní.

I když je jízda v těchto autech podle Kadlece poměrně náročná, byla cesta k jeho překvapení bez větších potíží. Navzdory stáří aut, nemusela výprava řešit žádné závažnější závady.

Když cestovatelé projížděli Českou a Slovenskou republikou, mnozí lidé takzvané vejtřasky poznávali a na znamení obdivu řidičům i spolujezdcům mávali. „Byl jsem překvapený, že stroje vzbudily velký zájem u mladých lidí, kteří o historii této značky mnoho nevědí," vzpomíná Kadlec. Cestovatelé se setkali s velkým zájmem i u motorkářů.

Předtím než výprava překročila hranice s Ukrajinou, utábořila se u přehrady v Košickém kraji. „Na cestě bylo nejlepší právě kempování na Zemplínské šíravě. Mohli jsme parkovat přímo u vody, což se dnes už moc nesmí," vzpomíná na svůj nejlepší zážitek z výletu bývalý řidič autobusu.

V Ukrajině vzbudil malý automobilový průvod velké pozdvižení. Místní značku Praga moc neznají a když trio nákladních vozů zemí projíždělo, lidé zírali a s nadšením dobrodruhy vítali. „Ujeli jsme přes osmnáct set kilometrů a spotřebovali téměř pět set litrů nafty," dodává Kadlec.

BLANKA SIGMUNDOVÁ