Brněnský Saddám. Tak přezdívají čerstvému předsedovi českých muslimů Muneebu Hassanovi Alrawimu někteří brněnští muslimové. Kritizují jeho neprůhledné zvolení, hospodaření v brněnské mešitě a tvrdí, že drží moc nedemokratickými prostředky. Alrawiho příznivci se ale hájí a upozorňují na propojenost některých oponentů s nacionalistickým hnutím.

Diktátor a nacionalisté. Tak silná slova volí dvě strany, které se nemohou shodnout na tom, jak by muslimská náboženská obec měla fungovat. „Říkáme mu brněnský Saddám. Nedá ostatním šanci, aby se vyjádřili. Chceme se v islámu řídit demokratickými principy, ale Alrawi vidí jen své jméno a svoji politiku,“ tvrdí Hani Baloush, který býval předsedou Islámské nadace v Brně .

Odpůrcům vadí, že Alrawi stojí v čele tří muslimských organizací v Česku: Islámské nadace v Brně, Muslimské obce v Brně a před měsícem se stal také předsedou Ústředí muslimských obcí v České republice.

Na hlavu čerstvého vůdce muslimů z celé republiky padají také další obvinění. „Při nástupu do funkce předsedy brněnské Islámské nadace vymazal ze seznamu asi sedmdesát členů. A také svoje předsednictví neustále prodlužuje. Doteď to byla to brněnská záležitost, ale nyní, když se stal vůdcem všech muslimů v republice, stojíme na křižovatce. Pokud věc necháme být, může zůstat vedoucím všech českých muslimů až čtyřicet let,“ myslí si Bader Mea Eknaifith, který vede v Brně školu arabštiny Alfirdaus. Ten také proti politice brněnské mešity zorganizoval petici, která nese už dvě stovky podpisů.

Podle statistik je v České republice asi tisíc praktikujících muslimů. „Zvolili ho lidé, které si sám dosadil do muslimské obce v Brně. My jsme se o jeho zvolení dozvěděli až z vašich novin. Každý pátek jsem v mešitě, ale nikdo mi nic neřekl,“ říká Eknaifith.

Alrawiho přívlastek „brněnský Saddám“, kterým ho častují jeho odpůrci, pobavil. „Doufám, že se nestanu terčem americké vlády jako opravdový Saddám,“ žertuje Alrawi. Pak ale zvážní. „Chtějí mě poškodit. Žádnou petici jsem neviděl. Tito lidé nechodili na pravidelné schůzky muslimské obce, a tak byli vyloučeni. Eknaifith musel odejít i z Islámské nadace, protože poškozoval její dobré jméno. Volit předsedu mohou jen aktivní členové, takže není divu, že o tom nic neví,“ vysvětlil Alrawi.

Muslimové, kteří podepsali petici, usilují o změnu stanov muslimské obce. A hrozí, že pokud jim to ústředí nepovolí, založí si ústředí nové. K tomu jim stačí tři stovky podpisů z celé republiky. „Budeme se jmenovat Svaz muslimských obcí. Nechceme tak dlouhé volební období, které si může někdo donekonečna prodlužovat,“ tvrdí Eknaifith.

Alrawi ale jednoznačně tvrdí, že tak dlouhé volební období odmítl. „Po zvolení jsem požadoval, aby se doba zkrátila na jeden až dva roky. Proč si alespoň neověří fakta?,“ zlobí se Alrawi.

Vysvětlení pro útoky proti brněnské mešitě má Lukáš Lhoťan ze sdružení muslimů a jejich přátel Libertas Independent Agency. „Převážná část muslimů kolem školy Alfirdaus jsou šíité, zatímco brněnskou většinu tvoří sunnité, kteří stojí při Alrawim. Ti druzí poporují arabský nacionalismus, zatímco my dáváme přednost islámu jako náboženství,“ uvedl Lhoťan.

Rozbroje uvnitř muslimské komunity nepovažuje za přílši závažné politolog Miroslav Mareš z brněnské fakulty sociálních studií. „Podobné osobní rozpory se vyskytují v každé organizaci. Nelze z nich vyvodit závěry, které by platily pro muslimskou komunitu,“ myslí si Mareš.