„Hlavně prvňáci a druháci píší velmi pomalu a často na pero tlačí,“ vysvětlovala odlišné vlastnosti Rohovská. Sešity určené žákům nižšího stupně jsou proto z papíru, který je hladší, bělejší a má vyšší gramáž.
Podle zástupkyně ředitele pro první stupeň v brněnské Základní škole Hroznová Jaroslavy Holáskové je pro děti důležitá především přítomnost pomocných linek. „V prvních ročnících píší děti na větší linky, někdy jsou v sešitech i pomocné a já jsem pro. Děti, které nemají dobrou orientaci na papíře, je využijí,“ tvrdí Holásková. Dodala ale, že na sešitech u žáků příliš nezáleží, důležité je správně rozvinout jemnou motoriku píšící ruky.
U sešitů pro starší žáky jsou kritéria méně přísná. Větší děti píšou rychleji a používají spíše propisky, které přes papír neprosakují. Díky tomu se v těchto sešitech používá recyklovaný druh s menší gramáží. Dalším rozdílem, který je patrný na první pohled, je navíc barva. Oproti sněhobílému sešitu pro prvňáčky je klasický sešit nažloutlý, s občasným náznakem drobných nečistot.
Vyrábí se ze štěpky
Do sešitů z ekologické řady používají v brněnské výrobě nový typ papíru. Na jeho výrobu se používá především štěpka z pilařského odpadu, dřevo z lesních probírek a část odpadu z těžby, obvykle vršky stromů. „Díky tomu se nám povedlo udržet zvyšování cen na současné výší inflace, přestože běžný papír zdražil o dvojnásobek a energie o tři sta sedmdesát procent,“ vysvětlil výkonný ředitel Papíren Brno Miroslav Konečný.
V brněnských papírnách plánují s ohledem na rostoucí ceny energií stavět v budoucnu vlastní fotovoltaickou elektrárnu. Vyměnit chtějí i stávající žárovky ve výrobních halách za LED svítilny, které spotřebuji třetinové množství elektrické energie. I tak pro ně ale nárůst cen představuje problém. „Byli jsme předvídaví a na konci loňského roku jsme se předzásobili papírem. To co následovalo, jsme ale nečekali. Začaly růst ceny celulózy, stávající dodavatelé neměli dostatek papíru,“ vypočítával Konečný.
Pro tento školní rok vzrostly ceny sešitů vyrobených v brněnských Papírnách o šedesát procent. Podle Konečného tvoří sedmdesát procent nákladů na výrobu vstupní suroviny a energie, ceny tak rostou neustále.
Máma žáka z druhého stupně Petra Vašutová například na příští školní rok nové sešity kupovat vůbec nebude. Každý rok dostanou od školy seznam těch požadovaných, letos ale bude její syn pokračovat v psaní do těch starých.
„V každém sešitě z minulého školního roku má popsané maximálně čtyři strany. Napsala jsem paní ředitelce, že v těch sešitech chci pokračovat, a šetřit tak naši peněženku a taky lesy,“ uvedla Vašutová. Ředitelka nakonec pokračování v rozepsaných sešitech doporučila i ostatním žákům.