Pro matematiky je tangenta pojem z geometrie, pro lidi v obcích na jihu Brna představuje nebezpečí. Kvůli ní budou žít v prachu i hluku a dýchat výfukové zplodiny z kamionů. Tangentou totiž jihomoravský krajský úřad označuje nové čtyřpruhové silnice, které mají svést auta jedoucí po dálnici D1 například na Vídeň tak, aby se neobjevila v Brně.

„Tangenty znamenají další znečištění ovzduší v obcích, kde už míra prašnosti a hluku přesáhly limity určené zákonem. Kraj si musí uvědomit, že i jižně od Brna bydlí lidé,“ upozornil starosta Ostopovic Jan Symon. Pokud totiž jižní tangenta svede auta z dálnice D1 na jih Moravy u Ostopovic, zůstane obec obklopena ze tří stran rušnými silnicemi.

Podle krajské radní Anny Procházkové jsou tangenty potřebné. „Tranzitní doprava narůstá. Nemůžeme Brno zahltit auty a kamiony, které Brnem jen projíždějí. Jsou potřebné i pro rozvoj kraje,“ uvedla Procházková, která má na starosti územní plánování kraje. Jižní a jihovýchodní tangenta protne hned několik obcí. Proto starostové jedenácti z nich napsali dopis hejtmanovi kraje a chtějí, aby byly zcela vypuštěny z návrhu zadání zásad územního rozvoje.

„Tyto silnice musí být vyloučené z plánů pro negativní dopady na zdraví lidí. Navíc rozdělí katastry obcí,“ upozornil starosta Ponětovic Pavel Vymazal. U Ponětovic by totiž jihovýchodní tangenta napříč proťala také slavkovské bojiště. Hejtman Michal Hašek chce dát starostům prostor k vyjádření. „Svolal jsem schůzku ke kulatému stolu. Vyslechnu si veškeré námitky a připomínky,“ uvedl hejtman Hašek.

Tangenty však kraj do návrhu začlení, posuzovat je budou odborníci. „Zhodnotí jejich dopad na životní prostředí i na zdraví obyvatel,“ informovala Procházková. Konečné rozhodnutí však budou muset obce a lidé žijící v nich respektovat. A to se velké většině nelíbí. „Už teď trpíme kvůli dálnici. S další silnicí se odsud lidé odstěhují pryč a obce se vylidní,“ zlobil se například Jiří Koudelka z Nebovid.