„V roce 2008 dáme na jihomoravské silnice první třídy jednu miliardu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Do té částky patří jak opravy a rekonstrukce silnic, tak třeba výkupy pozemků,“ uvedl ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp. Největší balík peněz určený na jihomoravskou dopravu skončí v Brně. Další miliarda navíc totiž půjde na nejdražší dopravní stavbu v Jihomoravském kraji, Královopolské tunely.
Tři sta milionů zase budou stát mosty v Žabovřeskách, které na tunely navazují. „Postupně také chceme opravit všechny mosty na trase od brněnského Ronda do Rajhradu. Letos začneme prvními dvěmi,“ přiblížil Rupp.

Kolik dá Evropa?
Kvalitnější jízda by měla řidiče čekat nejen na silnicích první třídy, ale i na takzvaných okreskách. „Pro rok 2008 plánujeme prostavět půl miliardy korun. Chystáme například obchvat Ráječka na cestě z Rájce­Jestřebí do Blanska za sto dvacet milionů,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Silničáři se letos chystají opravit přes šedesát kilometrů nejvíce poškozených úseků silnic. Na celou polovinu z nich mají peníze jen díky letošní mírné zimě a menším nákladům na údržbu. „Vzhledem k tomu, že na jižní Moravě jsou čtyři tisíce kilometrů silnic druhé a třetí třídy a zhruba čtvrtina jich je v havarijním stavu, bylo by samozřejmě potřeba mnohem více oprav. My jsme na ně letos vyčlenili půl miliardy a další stovky milionů snad získáme z Evropské unie. Zatím ale nevíme kolik,“ uvedl jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil.

Už teď silničáři ví, jaké akce je čekají v příštím roce. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje bude mít například k dispozici o několik stovek milionů korun více. A stavět se možná začne i rychlostní silnice z Brna do Vídně. „Krajské zastupitelstvo jednoznačně podporuje variantu z Pohořelic do Mikulova. Argumenty proti jsou nesmyslné,“ prohlásil radní Pospíšil na adresu ekologů, kteří prosazují delší břeclavskou variantu.

Mírná zima? Opraváři stejně neušetří
Mírná zima, méně děr na silnicích. Tato jednoduchá úměra zatím platí i pro letošní rok. Díky tomu, že silně nemrzlo a málo sněžilo, je stav silnic v Brně a jeho okolí oproti minulým rokům zatím dobrý. Nejhorší výtluky silničáři už opravili, s většími akcemi ale musí ještě chvíli počkat. Nynější počasí by sice opravám přálo, ale asfaltovny zatím na novou sezonu připravují své stroje.


Silnice tak budou ve větším opravovat až po polovině března. „Po letošní zimě je stav silnic celkem dobrý. Nouzově jsme zatím zadělali nejhorší výtluky. Dál ale nemůžeme pokračovat, protože na práci nemáme materiál. Asfaltovny totiž pojedou až v půli března,“ uvedl Vladimír Svoboda ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. Ta v Brně spravuje komunikace druhé a třetí třídy. Podle jeho slov ve městě není situace až tak špatná. Horší je to ale v jeho okolí. Například na silnicích z Těšan do Újezdu a na Masarykův okruh z Ostravačic.Na opravu silnic mají pro okres Brno-venkov kolem pětatřiceti milionů korun, pro Brno pak kolem sedmi. Svobodův názor, že v Brně to ve většině případů s komunikacemi není až tak špatné, potvrzují i řidiči. Jedním z těch, kteří jezdí po Brně i jeho okolí, je i Zdeněk Pěnčík. „Ve městě to docela jde. Jen u OBI v Bystrci by to mohlo být lepší. O poznání horší je ale situace na Brněnsku, hlavně když se jede na Vír,“ řekl Pěnčík.S tím, že silnice jsou v Brně po letošní zimě v dobrém stavu, souhlasí i Jiří Rupp, ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky.


Ty se starají o silnice 1. třídy. I tato firma ale ještě s potřebnými opravami chvíli počká. „Je totiž možné, že bude ještě mrznout. Letos nás čeká pokračování opravy mostu na silnici 52 a čtyřproudé silnice od nultého kilometru na Olomouc,“ konstatoval Rupp.Mírná zima sice letos silnice šetřila, ale jejich stav je za několik let zanedbaný. „I pokud něco ušetříme za tenhle rok, tak stejně vše půjde na opravu komunikací. Opravíme tak někde třeba místo dvaceti metrů hned padesát metrů silnice,“ dodal Leoš Chasák z Brněnských komunikací.