Autismus je vrozená porucha některých mozkových funkcí. Děti své touhy vyjadřují agresí a křikem. Často nerozumějí tomu, co vidí nebo slyší. „Cítí se jako z jiné planety," říká s trochou nadsázky ředitel školy Tomáš Musil.

Po příchodu do školy se dítě převlékne. Většinou už má v šatně nachystané svoje tepláky a přezůvky. Potom si ho vyzvedne učitelka, ti šikovnější do třídy trefí sami. „Vyučování je individuální, proto nemusíme čekat, až se naplní celá třída," vysvětluje Musil. Ve škole je celkem devět tříd a v každé z nich maximálně šest žáků. Ty mají na starost dva pedagogové a jeden asistent.

Autisté musejí mít svůj řád, proto ve třídách visí denní plány všech dětí. Například Tomáš začíná hraním. Poté následuje přestávka, aby si odpočinul. Pokračuje stavěním puzzle a obědem, po kterém si ho vyzvednou rodiče. „Některým dětem stačí jen nadepsané lístky s činnostmi a šipka u té, kterou mají vykonat. Jiným pomůže obrázek a pro případy s nejtěžším postižením vytváříme trojrozměrné pomůcky," ukazuje ředitel na nástěnku, kde se objevují všechny typy plánů. Třídy jsou autistům speciálně přizpůsobené. „Místnost rozdělují skříně na hernu a klidovou zónu. U každé třídy je ještě malá učebna," popisuje prostředí ředitel.

Ve druhé třídě zůstal už jenom Ondra. Ostatní děti odešly na oběd. „Nepředváděj se a sedni si na židli," vybízí ho učitelka Lucie Strapáčová. Podle ní je na této práci nejtěžší spolupráce se všemi zúčastněnými. „Domluvit se s rodiči a institucemi na společném řešení dá mnohdy zabrat," říká.

Základní škola Štolcova je jako jediná v republice určená pouze pro autistické děti. Patří k ní také speciálně pedagogické centrum. Tam na základě konzultace pracovníci rozhodují, do které školy dítě nastoupí. „Přicházejí k nám už se stanovenou diagnó-zou od dětského psychiatra nebo psychologa," popisuje prvotní kontakt speciální pedagog Martin Polesný. Na základě představ rodičů poté v centru rozhodují, který kolektiv je pro autistu vhodný. „Vždy se snažíme ctít přání rodičů. Pokud se naše názory rozcházejí, hledáme vyhovující kompromis," dodává Polesný. Podle něj devadesát procent dětí s lehčí formou autismu začne navštěvovat běžnou školu, kde jim pomáhá asistent.

Otec jedenáctiletého autisty Pavel Hrubeš si školu pochvaluje. „Syn se do ní vyloženě těší. Dokonce si sám říká o domácí úkoly. Je tam šťastný," domnívá se Hrubeš.

LENKA VOTŘELOVÁ
EMA ZEZULOVÁ